@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00225733,
 author = {Hu, Shizhen and 田中, 晶 and Shizhen, Hu and Akira, Tanaka},
 issue = {25},
 month = {May},
 note = {ニーズ変化への迅速な対応のため,システムを機能単位で分散化し開発・運用する形態 (マイクロサービス) へとシステムアーキテクチャが移行しつつある.ただし,システムの分散化に伴い,API が正常応答しない場合等,従来的なアプリ監視では障害原因・ビジネスへの影響範囲の特定が困難となっている.本研究では,稼働テスト時に生成したテストログと,分散トレーシングで生成したトレースデータを用い,各ユースケースのリクエスト特徴を分析することで,本番環境で障害が起きた際にビジネスへの影響範囲を特定する手法を提案する.本稿では,テストログを活用した影響範囲の提示手法について報告する., In order to respond quickly to changing needs, system architecture is shifting to a form in which systems are distributed, developed, and operated in functional units (microservices). However, as systems become distributed, it has become difficult to identify the cause of failure and the extent of impact on business by conventional application monitoring. This study proposes a method to identify the scope of business impact when a failure occurs in the production environment by analyzing the request characteristics of each use case using test logs generated during operation testing and trace data generated by distributed tracing. This paper reports on the method for presenting the scope of impact using test logs.},
 title = {マイクロサービスの障害影響範囲特定におけるテストログ活用可能性の検討},
 year = {2023}
}