Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2023-04-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中学校技術科での利用を想定したモデリング学習支援環境とその授業実践 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
An Educational Modeling Support Environment for “Technology” at a Junior High School and its Practical Use |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般投稿論文] プログラミング教育, 中学校技術科, モデル駆動開発, 統一モデリング言語 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
信州大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
信州大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
信州大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
信州大学 |
著者所属 |
|
|
|
信州大学 |
著者所属 |
|
|
|
ものつくり大学 |
著者所属 |
|
|
|
信州大学 |
著者所属 |
|
|
|
信州大学 |
著者所属 |
|
|
|
箕輪町立箕輪中学校 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science & Technology, Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science & Technology, Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science & Technology, Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Institute of Technologists |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shinshu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Minowa Junior High School |
著者名 |
丸山, 凌凱
TRAN, NGOC THAO
小川, 裕也
加地, 泉美
香山, 瑞恵
永井, 孝
舘, 伸幸
小形, 真平
田口, 直実
|
著者名(英) |
Ryoga, Maruyama
Thao, Ngoc Tran
Yuya, Ogawa
Izumi, Kaji
Mizue, Kayama
Takashi, Nagai
Nobuyuki, Tachi
Shinpei, Ogata
Naomi, Taguchi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
筆者らのこれまでの研究により,MDDを用いたモデリング学習が,中学校技術科における計測・制御のプログラミングの学習活動として有用である可能性が示唆された.しかし,既存の学習環境では,教師・生徒の利活用が困難となるいくつかの課題があった.本研究では,これらの課題を解決するために,新たなモデリング学習支援環境を提案する.この環境の特徴は「コーディング等の知識が無くとも学習可能であること」,「教師が学習テーマ等を自由に設計できること」,「生徒の学習に対する評価が容易になること」である.本稿では,提案環境の機能について説明し,中学校技術科の正規授業に適用したケーススタディを示す.授業実践に参加した生徒と,授業を設計・運用した教師の意見から,提案環境を用いた授業内容を考察する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Our previous studies have suggested that modeling learning using MDD may be useful as a learning activity for programming measurement and control in junior high school technology class. However, the existing learning environment had several issues that made it difficult for teachers and students to make use of it. In this study, we propose a new modeling learning support environment to solve these issues. The features of this environment are that “students can model without knowledge of coding,” “teachers can freely design learning themes,” and “teachers can easily assess the students' submissions. In this paper, we describe the functions of the proposed environment and show a case study applied to formal technology classes at a public junior high school. Based on the comments of the participating students and the teacher involved in the design and operation of these classes, we discuss the feasibility of the proposed environment for use in the real class. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12894091 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)
巻 4,
号 2,
p. 85-97,
発行日 2023-04-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6484 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |