ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. デジタルプラクティス(TDP)
  3. Vol.4
  4. No.2

にしょロボくん:地域の魅力発信アプリの共創を題材とするGIGAスクール端末を用いた全校縦割り活動の実践

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225621
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225621
d7586895-2413-44f2-9ff0-e1fb2b3b9dd8
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TDP0402008.pdf IPSJ-TDP0402008.pdf (13.1 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2023-04-15
タイトル
タイトル にしょロボくん:地域の魅力発信アプリの共創を題材とするGIGAスクール端末を用いた全校縦割り活動の実践
タイトル
言語 en
タイトル Nishorobo-Kun: Practices of Top-to-bottom Sectioning Activity utilizing GIGA-School Devices through Co-creating Web-Application for Spreading Charms of Residential Areas
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集号投稿論文] GIGAスクール構想, 学習教材, 共創, アプリ開発, 縦割り型活動
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
奈良先端科学技術大学院大学/コード・フォー・生駒
著者所属
生駒市
著者所属
生駒市
著者所属
コード・フォー・生駒
著者所属
生駒市立生駒南第二小学校
著者所属
生駒市立生駒南第二小学校
著者所属
生駒市立生駒南第二小学校
著者所属
生駒市立生駒南第二小学校
著者所属
生駒市立壱分小学校
著者所属(英)
en
Nara Institute of Science and Technology / CODE for IKOMA
著者所属(英)
en
Ikoma City
著者所属(英)
en
Ikoma City
著者所属(英)
en
CODE for IKOMA
著者所属(英)
en
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School
著者所属(英)
en
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School
著者所属(英)
en
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School
著者所属(英)
en
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School
著者所属(英)
en
Ikoma Municipal Ikoma Ichibu Elementary School
著者名 松田, 裕貴

× 松田, 裕貴

松田, 裕貴

Search repository
尾崎, えり子

× 尾崎, えり子

尾崎, えり子

Search repository
日高, 興人

× 日高, 興人

日高, 興人

Search repository
吉田, 友子

× 吉田, 友子

吉田, 友子

Search repository
小野, 博之

× 小野, 博之

小野, 博之

Search repository
仲林, 政子

× 仲林, 政子

仲林, 政子

Search repository
西浦, 弘望

× 西浦, 弘望

西浦, 弘望

Search repository
久保, 進也

× 久保, 進也

久保, 進也

Search repository
城野, 聖一

× 城野, 聖一

城野, 聖一

Search repository
著者名(英) Yuki, Matsuda

× Yuki, Matsuda

en Yuki, Matsuda

Search repository
Eriko, Ozaki

× Eriko, Ozaki

en Eriko, Ozaki

Search repository
Okito, Hidaka

× Okito, Hidaka

en Okito, Hidaka

Search repository
Yuko, Yoshida

× Yuko, Yoshida

en Yuko, Yoshida

Search repository
Hiroyuki, Ono

× Hiroyuki, Ono

en Hiroyuki, Ono

Search repository
Masako, Nakabayashi

× Masako, Nakabayashi

en Masako, Nakabayashi

Search repository
Hiromochi, Nishiura

× Hiromochi, Nishiura

en Hiromochi, Nishiura

Search repository
Sinya, Kubo

× Sinya, Kubo

en Sinya, Kubo

Search repository
Seiichi, Jono

× Seiichi, Jono

en Seiichi, Jono

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 GIGAスクール端末を活用することで,小学児童が主体的に地域・校内を調査し発見を得ること・表現することを促進し,新たな学びを得る機会を創出することを目的に掲げ,地域の魅力発信アプリを共創することを題材に,児童・小学校教諭・自治体・地域ボランティア・地域団体・大学から構成されるチームで取り組むプロジェクト型活動のための教材「にしょロボくん」を考案した.本稿では,生駒市立生駒南第二小学校における2021年度の全校縦割り活動に考案した教材を導入し,全児童193名を対象に1年間にわたって実践した結果を報告する.本教材の狙いである「主体的・意欲的に取り組めたかどうか?」という観点について,実践を通して児童の高い自己評価が得られたこと,観察を通じて児童の自発的な行動が確認されたことから,開発した教材が一定の教育効果を有することが示された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper proposes the project-based learning material “Nishorobo-Kun” in order to create new learning opportunities by promoting elementary school students' independent investigation, discovery, and expression of their findings in the area studies utilizing GIGA-School devices. This learning material is based on the theme of the co-creation of the web application for spreading the charms of residential areas among elementary school students, elementary school teachers, municipality staff, community volunteers, members of the civic community, and university faculty. In this paper, we report on the results of introducing the proposed learning material into top-to-bottom sectioning activity at Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School and practicing it with 193 students of all grades over one year in FY2021. Through practice, high self-evaluation in perspective of whether the students were able to work independently and willingly, which is the aim of this material, was obtained from the survey of students. Also, the spontaneous actions of the students were confirmed through observation. These indicated the proposed teaching materials have certain educational effects.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12894091
書誌情報 情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)

巻 4, 号 2, p. 55-66, 発行日 2023-04-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-6484
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 12:44:28.754171
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3