Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2023-04-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
にしょロボくん:地域の魅力発信アプリの共創を題材とするGIGAスクール端末を用いた全校縦割り活動の実践 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Nishorobo-Kun: Practices of Top-to-bottom Sectioning Activity utilizing GIGA-School Devices through Co-creating Web-Application for Spreading Charms of Residential Areas |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集号投稿論文] GIGAスクール構想, 学習教材, 共創, アプリ開発, 縦割り型活動 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
奈良先端科学技術大学院大学/コード・フォー・生駒 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市 |
著者所属 |
|
|
|
コード・フォー・生駒 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市立生駒南第二小学校 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市立生駒南第二小学校 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市立生駒南第二小学校 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市立生駒南第二小学校 |
著者所属 |
|
|
|
生駒市立壱分小学校 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Nara Institute of Science and Technology / CODE for IKOMA |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma City |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma City |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
CODE for IKOMA |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ikoma Municipal Ikoma Ichibu Elementary School |
著者名 |
松田, 裕貴
尾崎, えり子
日高, 興人
吉田, 友子
小野, 博之
仲林, 政子
西浦, 弘望
久保, 進也
城野, 聖一
|
著者名(英) |
Yuki, Matsuda
Eriko, Ozaki
Okito, Hidaka
Yuko, Yoshida
Hiroyuki, Ono
Masako, Nakabayashi
Hiromochi, Nishiura
Sinya, Kubo
Seiichi, Jono
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
GIGAスクール端末を活用することで,小学児童が主体的に地域・校内を調査し発見を得ること・表現することを促進し,新たな学びを得る機会を創出することを目的に掲げ,地域の魅力発信アプリを共創することを題材に,児童・小学校教諭・自治体・地域ボランティア・地域団体・大学から構成されるチームで取り組むプロジェクト型活動のための教材「にしょロボくん」を考案した.本稿では,生駒市立生駒南第二小学校における2021年度の全校縦割り活動に考案した教材を導入し,全児童193名を対象に1年間にわたって実践した結果を報告する.本教材の狙いである「主体的・意欲的に取り組めたかどうか?」という観点について,実践を通して児童の高い自己評価が得られたこと,観察を通じて児童の自発的な行動が確認されたことから,開発した教材が一定の教育効果を有することが示された. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This paper proposes the project-based learning material “Nishorobo-Kun” in order to create new learning opportunities by promoting elementary school students' independent investigation, discovery, and expression of their findings in the area studies utilizing GIGA-School devices. This learning material is based on the theme of the co-creation of the web application for spreading the charms of residential areas among elementary school students, elementary school teachers, municipality staff, community volunteers, members of the civic community, and university faculty. In this paper, we report on the results of introducing the proposed learning material into top-to-bottom sectioning activity at Ikoma Municipal Ikoma Minami Daini Elementary School and practicing it with 193 students of all grades over one year in FY2021. Through practice, high self-evaluation in perspective of whether the students were able to work independently and willingly, which is the aim of this material, was obtained from the survey of students. Also, the spontaneous actions of the students were confirmed through observation. These indicated the proposed teaching materials have certain educational effects. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12894091 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルプラクティス(TDP)
巻 4,
号 2,
p. 55-66,
発行日 2023-04-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6484 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |