ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.64
  3. No.4

授業中の表出と集中度に基づく対面授業と遠隔リアルタイム授業の比較調査

https://doi.org/10.20729/00225490
https://doi.org/10.20729/00225490
1f7f5dd7-eb64-4390-a151-50102b4fb532
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6404006.pdf IPSJ-JNL6404006.pdf (7.5 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2023-04-15
タイトル
タイトル 授業中の表出と集中度に基づく対面授業と遠隔リアルタイム授業の比較調査
タイトル
言語 en
タイトル Comparative Evaluation between Face-to-face and Remote Real-time Lectures Based on Expression and Concentration during Lectures
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集:ユビキタスコンピューティングシステム(XI)] 遠隔授業,評価行動,センシング,心拍情報,表出
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00225490
ID登録タイプ JaLC
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属
放送大学教養学部
著者所属
東京大学大学院情報理工学系研究科
著者所属
玉川大学大学院教育学研究科
著者所属
茨城大学大学院人文社会科学研究科
著者所属
神戸大学大学院工学研究科
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者所属(英)
en
Faculty of Liberal Arts, The Open University of Japan
著者所属(英)
en
Graduate School of Information Science and Technology, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Graduate School of Education, Tamagawa University
著者所属(英)
en
College of Humanities and Social Sciences, Ibaraki University
著者所属(英)
en
Graduate School of Engineering, Kobe University
著者名 角田, 幸太郎

× 角田, 幸太郎

角田, 幸太郎

Search repository
大西, 鮎美

× 大西, 鮎美

大西, 鮎美

Search repository
寺田, 努

× 寺田, 努

寺田, 努

Search repository
加藤, 浩

× 加藤, 浩

加藤, 浩

Search repository
葛岡, 英明

× 葛岡, 英明

葛岡, 英明

Search repository
久保田, 善彦

× 久保田, 善彦

久保田, 善彦

Search repository
鈴木, 栄幸

× 鈴木, 栄幸

鈴木, 栄幸

Search repository
塚本, 昌彦

× 塚本, 昌彦

塚本, 昌彦

Search repository
著者名(英) Kotaro, Sumida

× Kotaro, Sumida

en Kotaro, Sumida

Search repository
Ayumi, Ohnishi

× Ayumi, Ohnishi

en Ayumi, Ohnishi

Search repository
Tsutomu, Terada

× Tsutomu, Terada

en Tsutomu, Terada

Search repository
Hiroshi, Kato

× Hiroshi, Kato

en Hiroshi, Kato

Search repository
Hideaki, Kuzuoka

× Hideaki, Kuzuoka

en Hideaki, Kuzuoka

Search repository
Yoshihiko, Kubota

× Yoshihiko, Kubota

en Yoshihiko, Kubota

Search repository
Hideyuki, Suzuki

× Hideyuki, Suzuki

en Hideyuki, Suzuki

Search repository
Masahiko, Tsukamoto

× Masahiko, Tsukamoto

en Masahiko, Tsukamoto

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 COVID-19の影響で遠隔授業が急速に増加しているが,どのように遠隔授業を行えば授業の質が高まるかは模索の段階である.遠隔授業の質を高めるために,現在の大学等の授業では,双方向性を確保することが重視されている.遠隔授業には多様な形式があり,その形式によって双方向性の度合いが異なると考えられるが,双方向性の違いが授業の質に与える影響はまだ調査されていない.そこで本論文では,双方向性の違いが授業の質に与える影響を調査するため,対面授業と,遠隔リアルタイム授業で他の学習者の顔が映る場合と映らない場合の3つの授業形式における受講者の顔映像と心拍情報を取得し,各授業形式における受講者の集中度を調査した.同時に,遠隔授業での表出が評価行動となっているかをうなずき等の表出の回数やタイミングが対面授業と同じであるかを比較することで調査した.調査の結果,講師と対面する状態,遠隔リアルタイムで顔を映す状態,遠隔リアルタイム授業で顔を映さない状態の順で受講者の集中度が高く,双方向性の違いが授業の質に影響を与えていることが分かった.また,遠隔授業でも受講者が顔を出していれば表出は評価行動になるのではないかと考えた.そして遠隔授業で受講者が顔を出していなければ,表出は評価行動ではなく,行為者自身に向けて行っている可能性があり,うなずきは覚醒度を増加させる可能性が示唆された.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Under the COVID-19 situation, many universities have attempted to make remote lectures interactive. To investigate the influence of interactivity on the quality of teaching, this study compared students' concentration and expressions between three lecture styles with different interactivity: remote with/without facial images and face-to-face. We evaluated them by analyzing facial images and heart rate information. In addition, to investigate whether the expressions in remote lectures are assessment behaviors targeted at others, we compared the number and timing of expressions in remote lectures and those in face-to-face lectures. The results showed that the degree of students' concentration were significantly higher in the following order: face-to-face, remote with facial image, and remote without facial images. We found that if the student showed his/her face in the remote class, expressions would be evaluative behaviors, and if the student does not show his/her face in the remote class, expressions may not be evaluative behaviors, but may be directed at him/herself, and the nodding may increase arousal. Based on these results, we found that to improve the quality of remote lectures, students should project their faces, and the lecturer should interact with the students as if they were in a face-to-face lecture.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 64, 号 4, p. 814-829, 発行日 2023-04-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
公開者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 12:43:47.414550
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3