Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2023-04-14 |
タイトル |
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タイトル |
ヒト型化オセロAIのための思考とカーソル移動の時間的制御 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Time Control of Thinking and Cursor Movement for Humanized Othello AIs |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[研究論文] ゲームAI,人間らしさ,ヒト型化,時間的解析,チューリング・テスト,ゲーム情報学 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
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滋賀県立大学 |
著者所属 |
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室蘭工業大学 |
著者所属 |
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室蘭工業大学 |
著者所属 |
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龍谷大学 |
著者所属 |
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室蘭工業大学 |
著者所属(英) |
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en |
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The University of Shiga Prefecture |
著者所属(英) |
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en |
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Muroran Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Muroran Institute of Technology |
著者所属(英) |
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en |
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Ryukoku University |
著者所属(英) |
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en |
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Muroran Institute of Technology |
著者名 |
服部, 峻
黒野, 真澄
吉田, 裕太
高原, まどか
工藤, 康生
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著者名(英) |
Shun, Hattori
Masumi, Kurono
Yuta, Yoshida
Madoka, Takahara
Yasuo, Kudo
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
我々のこれまでの研究では,オセロAIの振舞いをできる限り多くの観測者が人間らしく感じるように,ヒト型化するために重要な因子であるヒト型化因子「思考時間」の制御の効果をユーザアンケート調査のみによって検証して来た.しかしながら,ヒト型化オセロAIの人間らしさに関して,ヒト型化因子「思考時間」の個人化(パーソナライゼーション)は必ずしも有効に機能しなかった.そこで本論文では,まず,我々のこれまでの研究で解析済みの実プレイ後アンケート調査に付随して,長期間にわたって収集していた被験者と多種多様な設定のオセロAI(または人間プレイヤ)との対局ログデータも新たに,詳細に時間的解析する.ヒト型化オセロAIの人間らしさの時間依存性や個人依存性に関して考察し,「思考」の時間的制御を深化させる.加えて,新たなヒト型化因子「カーソル移動」の時間的制御に関しても提案し,人間プレイヤとオセロAIとの対局動画の視聴後アンケート調査によって,その有効性を検証する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In our previous papers, the humanization factor “thinking time,” that is controlled to humanize Othello AIs to enable them to behave human-likely, has been validated by conducting user questionnaire investigations. However, the personalization of the humanization factor “thinking time” did not always function well for human-likeness of Othello AIs. Therefore, this paper first conducts temporal analyses of the play log data between one of 5 subjects vs. variously-humanized Othello AIs (or a human), that are collected in the long-term user questionnaire investigation after really playing the prototype game built with humanized Othello AIs. The temporal and/or personal dependency of the human-likeness of humanized Othello AIs is discussed deeply, and the time control of “thinking” tries to be more advanced. In addition, the humanization factor “cursor movement” is newly introduced to Othello AIs, and its time control tries to be validated by conducting a user questionnaire investigation after viewing play movies of an Othello AI vs. an Othello AI or a human, i.e., virtually playing the prototype game with newly humanized Othello AIs. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11464847 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌データベース(TOD)
巻 16,
号 2,
p. 16-33,
発行日 2023-04-14
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7799 |
出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |