| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-03-16 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
アジャイル,ウォーターフォール両プロセスによる開発実習の事例報告 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Case Report of Development Practice by both Agile and Waterfall Processes |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
設計手法・テスト手法・並列分散処理1 |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technologies |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technologies |
| 著者名 |
渥美, 礼生
久住, 憲嗣
|
| 著者名(英) |
Raiki, Atsumi
Kenji, Hisazumi
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では,PBL (Project Based Learning) 型のソフトウェア開発実習に,近年注目が高まる開発手法であるアジャイルプロセスと,顧客との連携要素を導入した事例報告を行う.ここでは,ウォーターフォールプロセスを用いるチームとアジャイルプロセスを用いるチームで開発を並行させ,それら異なるプロセスのチーム同士を顧客と開発チームの関係とする PBL の設計を行う.また,設計した PBL を実施した結果について,「モデリング学習」「プロセスへの理解」「顧客との連携」の 3 観点から評価を行い,学習効果を議論する.最後に,今回アジャイルプロセスをPBLに導入した結果向上した学習効果や発生した誤りを示す |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, both agile process and client collaboration are introduced in a software engineering course using PBL (Project Based Learning). Two different teams, using waterfall and agile processes, develop independently. In addition, they are defined in this PBL as client and developer teams, respectively. In terms of “modeling learning,” “understanding to process” and “client collaboration,” this study is evaluated and considered affection of that. We show the results of this study such as effects and errors. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12149313 |
| 書誌情報 |
研究報告組込みシステム(EMB)
巻 2023-EMB-62,
号 10,
p. 1-7,
発行日 2023-03-16
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-868X |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |