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  1. 研究報告
  2. アクセシビリティ(AAC)
  3. 2023
  4. 2023-AAC-21

視覚障碍の有無に関わらず楽しめる ゲームのユニバーサルデザインの検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225329
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225329
3a330a94-87bc-4d1b-b4e5-731120df7294
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-AAC23021004.pdf IPSJ-AAC23021004.pdf (1.1 MB)
Copyright (c) 2023 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
AAC:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2023-03-15
タイトル
タイトル 視覚障碍の有無に関わらず楽しめる ゲームのユニバーサルデザインの検討
タイトル
言語 en
タイトル Game universal design for people with/without visual impairment
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ユニバーサルデザイン,障害理解
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
豊田工業高等専門学校
著者所属
豊田工業高等専門学校
著者所属(英)
en
National Institute of Technology Toyota College
著者所属(英)
en
National Institute of Technology Toyota College
著者名 安藤, 龍輝

× 安藤, 龍輝

安藤, 龍輝

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三浦, 哲平

× 三浦, 哲平

三浦, 哲平

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著者名(英) Ryuki, Ando

× Ryuki, Ando

en Ryuki, Ando

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Teppei, Miura

× Teppei, Miura

en Teppei, Miura

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 ビデオゲーム市場は急速に拡大している反面,ゲームの複雑化によってもう者がゲームをプレイすることは難しくなりつつある.そこで,ゲームを作成する際に,もう者が晴眼者と平等に楽しむことのできる指標を策定することによって,もう者が晴眼者向けのゲームに参加できるようにする.指標として,既存のもう者がゲームプレイ時に遭遇する問題にかかわる研究を基にリスト化したものを策定した.この指標を,公開されているゲームを模倣して作成したゲームに適用して,アイマスクをした 5 人の晴眼者にプレイさせてアンケートを行った.結果として,未対策のゲームに比べて楽しむことのできるゲームに近づき,指標の有効性が示せた.多くのゲームに指標を適用し,検証と指標の改善を行うことで,指標をさらに信頼性の高いものにできる.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 While the video game market grows rapidly, it becomes hard for people with visual impairment to play the games because the games’ became more complex. To people with visual impairment participate the video games, we created a guideline that how to make the games enjoyable for both people. The guideline can be used when creators making the games. The guideline is the list made based on the existing study that shows the problems people with visual impairment may face when people play the video games. We apply the guideline to the imitated video game that released to the public and conducted a survey for 5 people without visual impairment wearing an eye mask. As a result, the survey found survey participants enjoy the game rather the game that applied the guideline than not applied, and the guideline is almost effective. We can improve the reliability of the guideline by verifying to apply the guideline to many genre of the video games and improving the guideline.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12752949
書誌情報 研究報告アクセシビリティ(AAC)

巻 2023-AAC-21, 号 4, p. 1-6, 発行日 2023-03-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-2431
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 12:50:18.228146
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