@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00225140, author = {林, 浩一 and Koichi, Hayashi}, issue = {32}, month = {Mar}, note = {情報系専門学校における卒業論文には,研究活動の新規性や有用性を重視する一般の学術論文とは異なり,自身のスキル習得の側面が含まれる.研究活動自体の有用性と,自身のスキル習得という2つの目的を持つプロジェクトの設計とその説明は,単一目的の場合よりも指導が難しいため,学生と教員にとって負担となっている.我々は情報系専門学校で行われている卒業研究のテーマ検討と卒業論文指導の円滑な遂行を支援するフレームワークをロジカルシンキングの枠組みを用いて作成した.本論文では,その設計指針,定義した構造,学生指導での実際の適用結果について報告する., Unlike general academic papers, which focus on the novelty and usefulness of the research activity, graduation theses at information technology colleges include an aspect of acquiring students' skills. Designing and explaining a project with two objectives, the usefulness of the activity and the acquisition of skills, is much harder than a project with a single objective, and thus makes it difficult to guide students for teachers. Using a logical thinking methodology, we have developed a framework to support the planning of the graduation research theme and instructing graduation thesis for an information technology college. In this paper, we report on the design policy, the defined structure, and the results of application in teaching students.}, title = {ロジカルシンキングの手法を用いた情報系専門学校のための卒業論文概要フレームワークの設計}, year = {2023} }