Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-04 |
タイトル |
|
|
タイトル |
onraindaigakutounokurasunaigironnokashikatoteiryouka-学習支援への展開- |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Visualization and quantifying in-class discussions at online universit and other institutions - Expansion to Learning Support - |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
研究論文セッション |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
ビジネス・ブレークスルー大学/慶應義塾大学/アタッカーズ・ビジネススクール |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学 |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学 |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Business Breakthrough University / KEIO University / Attackers Vusiness School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio University |
著者名 |
伊藤, 泰史
五嶋, 研人
遠山, 元道
金子, 晋丈
|
著者名(英) |
Yasushi, Ito
Kento, Goto
Motomichi, Toyama
Kunitake, Kaneko
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
クラス内の議論は最初に発言する親発言と返信を付ける子発言から構成されている.親発言と子発言の関係は木構造で表現できる.この関係をモデル化するにあたって発言を隣接行列に紐づけることができ,発言あるいは発言者をノードとしたグラフ化ができる.クラスごとに発言内容や議論の取り組みが異なり,学習効果も異なったものになる.そこでこのグラフ化したものを定量化し,定量化された指数と発言数や発言量など客観的な値との間に相関関係が見出せるかを検証する.相関関係が見いだせたら,議論の特徴を把握し,学習効果の高いクラスをクラスの受講生同士で自律的に再現する学習支援の仕組みに展開していく. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
A discussion in a class consists of a parent utterance, which is the first utterance, and child utterances, to which replies are attached. The relationship between parent and child statements can be represented by a tree structure. In modeling this relationship, it is possible to link the statements to an adjacency matrix, and to graph the statements or speakers as nodes. Each class will have different comments and discussion approaches, and the learning effect will be different. We will then quantify this graphed data and test whether a correlation can be found between the quantified index and objective values such as the number of utterances and the amount of discussion. If a correlation can be found, the characteristics of the discussions will be identified and developed into a learning support system that allows students in a class to autonomously reproduce a class with high learning effectiveness among themselves. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2023-CE-169,
号 28,
p. 1-8,
発行日 2023-03-04
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |