| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-03-04 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
リアルタイム注釈表示システムによる講義理解支援の検討 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Study of Support for Understanding Lectures using Real-time Annotation Display System |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
一般セッション(3) |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
株式会社NTTドコモ |
| 著者所属 |
|
|
|
株式会社NTTドコモ |
| 著者所属 |
|
|
|
株式会社NTTドコモ |
| 著者所属 |
|
|
|
株式会社NTTドコモ |
| 著者所属 |
|
|
|
立命館大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT DOCOMO, INC. |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT DOCOMO, INC. |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT DOCOMO, INC. |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
NTT DOCOMO, INC. |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Ritsumeikan Uniersity |
| 著者名 |
石川, 澄
千葉, 麻莉子
菊入, 圭
吉村, 健
上原, 哲太郎
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
多人数を対象とした講義では,受講者全員の理解度に合わせて講義を進めることは容易ではない.本稿では,講師の発話からリアルタイムに講義キーワードの注釈を表示するシステムを利用して,受講者の講義理解を支援する方法を提案する.大学 1 回生を対象とした講義内で本提案システムの効果検証を実施し,注釈表示が受講者の講義内容理解に役立つことを確認した. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In a lecture for a large number of people, it is difficult to provide a lecture according to the level of understanding of all the students. This paper proposes a lecture supporting system which provides real-time keyword annotations based on the instructor's utterances. We conducted an evaluation in a real lecture at university, and we confirmed that our proposed system was useful to support understanding the content of the lecture. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2023-CE-169,
号 24,
p. 1-8,
発行日 2023-03-04
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |