@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00225105, author = {中川, 稜 and 大河, 雄一 and 趙, 秀敏 and 高橋, 晶子 and 大山, 智也 and 三石, 大 and 早川, 美徳 and Ryo, Nakagawa and Yuichi, Ohkawa and Xiumin, Zhao and Akiko, Takahashi and Tomoya, Ohyama and Takashi, Mitsuishi and Yoshinori, Hayakawa}, issue = {19}, month = {Mar}, note = {著者らは,対面授業と e ラーニングによる復習を組み合わせたブレンド型初級中国語授業において,マイクロラーニングによる断続的な復習活動を支援するモバイルアプリを開発してきた.しかし,これまでの実践結果から,語学学習には定期的な反復学習が必要であるにもかかわらず,多くの学習者が 1 つの項目を期限直前の短期間に 1 回だけ学習しており,期待する効果を十分に得られていないことが確認された.本研究では,自己調整学習のメカニズムの一つである COPES モデルを参考に,自発的な復習を促す UX デザインを提案し,アプリケーションを実装した.本アプリケーションを授業環境下で実践することで,初級外国語教育における UX デザインの有効性を検証する., We have developed a mobile application to support intermittent review activities through micro-learning in blended Chinese classes that combine face-to-face teaching and e-learning review. However, the practical results to date have confirmed that although regular repetition is necessary for language learning, many learners learn a single question only once in a short period of time just before the due date, and do not fully achieve the expected effect. In this study, we devised a UX design that encourages spontaneous review with reference to the COPES model, which is one of the mechanisms of self-regulated learning, and implemented an application based on it. Furthermore, we will verify the effectiveness of the UX design in teaching foreign languages by practicing the implemented application in a Chinese class.}, title = {モバイルアプリを用いた自発的な復習を可能とするUXデザインの実装と評価}, year = {2023} }