Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-03-03 |
タイトル |
|
|
タイトル |
複合動詞の多義性理解を目的としたAR活用学習支援システムのデザイン |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Design of the Augmented Reality Learning System to Facilitate Understanding the Polysemy of Japanese Compound Verbs |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院人間環境学府 |
著者所属 |
|
|
|
九州大学大学院人間環境学府/九州大学基幹教育院 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Human-Environment Studies, Kyushu University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Human-Environment Studies, Kyushu University / Faculty of Arts and Science, Kyushu University |
著者名 |
耿, 学旺
山田, 政寛
|
著者名(英) |
Xuewang, Geng
Masanori, Yamada
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
日本語習得では,複合動詞が学習困難な語の 1 つとして多く報告されている.特に,意味的多義性を持つ複合動詞は外国人学習者にとって意味の差異が理解しにくく,区別が難しい問題点が挙げられる.著者らは,コア図式を用いた複合動詞のコア意味の学習を支援する AR システムを開発したが,複合動詞は文脈によって多様な活用があるため,利用文脈を踏まえた学習をカバーしていないことが課題として残っている.そこで,本研究は個々の文脈に応じた複合動詞の多義性理解を支援する機能をデザインした. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Compound verbs are one of the difficult learning items in Japanese language acquisition. Compound verbs with semantic polysemy are particularly challenging for non-native speakers to comprehend and differentiate in terms of meaning. In our previous research, we developed an AR system to support the learning of the core meaning of compound verbs using image schemas. However, since the meanings of compound verbs change depending on the various contexts, the developed system did not cover the extension of the core meaning to the meaning of concrete contexts. Therefore, this study developed a function to facilitate the understanding of the polysemy of compound verbs. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2023-CLE-39,
号 11,
p. 1-7,
発行日 2023-03-03
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |