@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00225095, author = {長岡, 千香子 and 古川, 雅子 and 孫, 媛 and 山地, 一禎 and Chikako, Nagaoka and Masako, Furukawa and Yuan, Sun and Kazutsuna, Yamaji}, issue = {9}, month = {Mar}, note = {同じテーマについて学習する場合でも,学習者の立場やニーズによって,そのテーマと関連して必須となるスキルは異なると考えられる.例えば,大学の構成員に対して,研究予算の執行手続きに関する研修を実施する場合,研究者,URA 職員,研究支援者等,職種によって習得すべきスキルが異なり,必要な学習内容も異なると考えられる.本研究では,学習者の職種やニーズと,それらにとって必須となるスキル,そのスキルを身につけるために必要な学習コンテンツやクイズを相互に紐づけ,各学習者にとって自身の職種やニーズに最適化された学習コンテンツが表示される機能を Moodle のプラグインとして開発した., Even when learning about the same topics, the skills required in relation to the topic differ depending on the position or demands of the learner. For example, when training on research budget execution procedures to university faculties, the required skills will differ depending on their position, such as researchers, URA staff, and research supporters, and the necessary learning content will also differ. In this study, we developed a Moodle plug-in that links the position of the learner, the skills that are essential for that position/demands, and the learning content necessary to acquire those skills, and displays the learning content optimized for each learner's position/demands.}, title = {学習者の立場に応じた必須スキルを学習するためのコンテンツ提示機能の開発}, year = {2023} }