ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2023
  4. 2023-CLE-39

音声記憶方略の使用を促進する英単語学習支援システムを使った授業デザイン

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225092
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225092
3f67ac85-c96f-4fe0-94b9-0e9d5775896a
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE23039006.pdf IPSJ-CLE23039006.pdf (657.7 kB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2023-03-03
タイトル
タイトル 音声記憶方略の使用を促進する英単語学習支援システムを使った授業デザイン
タイトル
言語 en
タイトル A CLASS DESIGN WITH AUTOMATIC SPEECH RECOGNITION SYSTEM TO ENHANCE THE USE OF VOCALIZATION STRATEGY
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
九州大学人間環境学府
著者所属
九州大学基幹教育院
著者所属(英)
en
Graduate School of Human-Environment Studies, Kyushu University
著者所属(英)
en
Faculty of Arts and Science, Kyushu University
著者名 平田, 沙希

× 平田, 沙希

平田, 沙希

Search repository
山田, 政寛

× 山田, 政寛

山田, 政寛

Search repository
著者名(英) Saki, Hirata

× Saki, Hirata

en Saki, Hirata

Search repository
Masanori, Yamada

× Masanori, Yamada

en Masanori, Yamada

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 英語学習において,単音を無視した語彙学習を行うことで,英語の発音が聞き取れない,発話できないといった,意思疎通の障害が起こることが示唆されている.本課題に対して,単語の音を聞き,声に出して覚える「音声記憶方略」は有用な学習方略として考えられ,英語学習のパフォーマンスを向上させることが報告されているが,その方略の利用を促す仕組みと有効性については十分に検証されていない.本研究では,音声記憶方略の利用促進をさせる要素として自己調整学習の要素に注目し,自己調整学習モデルと Dictation 型音声認識技術を活用した英単語学習支援システムを開発した.システムを通じて学んだことをより定着することを狙い,本稿では英単語学習において「音声記憶方略」の使用を促進する授業デザインを提示する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Vocabulary learning that overlooks the discrimination of single sounds in English language learning could lead to communication difficulties, such as the inability to hear and speak English pronunciation. To address this issue, vocalization strategy, in which students listen to the sounds of words and memorize them aloud, is considered a useful learning strategy, and has been reported to influence performance in English language learning. Many studies have shown that metacognition promotes the use of this strategy. In this study, we developed an English vocabulary learning support system using dictation-type speech recognition technology based on self-regulated learning model to promote the use of vocalization strategies. To make the strategy more applicable for leaners, we will also propose a class design enhancing students to use the vocalization strategies
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2023-CLE-39, 号 6, p. 1-8, 発行日 2023-03-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 12:55:39.182503
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3