WEKO3
アイテム
AR技術を用いた折り紙の体験拡張システム
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/225013
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2250139b61923c-2dd5-4c4d-a3b1-84e6e470de27
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
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| オープンアクセス | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||||
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| 公開日 | 2023-03-06 | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| タイトル | AR技術を用いた折り紙の体験拡張システム | |||||||||||
| タイトル | ||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||
| タイトル | Augmenting Origami User Experience using AR Technology | |||||||||||
| 言語 | ||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||
| キーワード | ||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||
| 主題 | AR/VR | |||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||||||
| 著者所属 | ||||||||||||
| 北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||||||
| 著者所属 | ||||||||||||
| 北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||||||
| 著者所属 | ||||||||||||
| 北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||||||
| 著者名 |
大依, 正宣
× 大依, 正宣
× 謝, 浩然
× 宮田, 一乘
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| 論文抄録 | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | 本論文では,AR 技術を用いた折り紙の体験拡張システムについて述べる.仮想空間と現実空間をシームレスに繋ぎ合わせ,折り紙体験の拡張を実現するためのタンジブルユーザインタフェースを提案した.ユーザは作成した折り紙を AR グラスを通じて拡張演出及び折り紙を手で動かすことで重畳表示される仮想情報を操作することが可能である.本研究は,現実世界で作成した折り紙にデジタル情報を付加し,AR での CG 表示による拡張演出及び 3 次元形状の折り紙の形状認識を利用したユーザとのインタラクションを構築することで,新たな折り紙体験の楽しみを増幅させることを目的とする.評価実験を行い,その結果から本システムを体験した多くの人々から楽しさの拡張及び折り紙体験のモチベーション向上が確認された. | |||||||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||
| 内容記述 | This paper describes an augmenting origami user experience using AR technology. We designed a tangible user interface that seamlessly connects the virtual environment and the physical world to augment the origami experience. Origami created by the user is augmented through the AR glasses, and the user can manipulate the superimposed virtual objects. The goal of this work is to enhance the enjoyment of new origami experiences. To this end, we added digital information to origami created in the physical world and constructed an interactive interaction using augmented reality (AR) and 3D origami shape recognition. We conducted an evaluation experiment, and the results showed that the participants who experienced this system enjoyed it and were motivated to try origami. Compared to regular origami, 90% of participants said they would like to try origami again, indicating a significant increase in motivation for the experience. | |||||||||||
| 書誌レコードID | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
| 収録物識別子 | AA1221543X | |||||||||||
| 書誌情報 |
研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2023-HCI-202, 号 33, p. 1-8, 発行日 2023-03-06 |
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| ISSN | ||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
| 収録物識別子 | 2188-8760 | |||||||||||
| Notice | ||||||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||||||