@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00224952,
 author = {飯塚, 重善 and Shigeyoshi, Iizuka},
 issue = {12},
 month = {Mar},
 note = {人間中心設計は,「人間のことを理解し,ユーザーにとって使いやすいシステム・サービス作りを目指そう」というもので,心理学を活用したアプローチによって,より良いユーザー体験が実現できる.一方で,行動経済学の考えを悪用する「スラッジ」や,サービス提供側に利益をもたらすことを目的として,ユーザーが無意識に,自身に不利な決定を下すように誘導する「ダークパターン」と呼ばれる手法もある.本稿では,まず,行動変容および非倫理的なデザインについて,その考え方をそれぞれ外観する.続いて,エシカル(倫理的)な視点でデザインについて述べるとともに,筆者らによるエシカルデザインの取り組みを示す., Human-centered design aims to “understand humans and create systems and services that are easy for users,” and better UX can be achieved through an approach that utilizes psychology. On the other hand, there is also “sludge,” which exploits the idea of behavioral economics, and “dark patterns,” which aim to benefit the service provider by inducing users to make decisions that are disadvantageous to themselves, unconsciously. In this paper, I first look at the concept of behavior change and unethical design, respectively. Then, I discuss design from an ethical perspective and present the ethical design efforts.},
 title = {人間中心設計をエシカルな視点で考える},
 year = {2023}
}