@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00224665, author = {大坪, 界斗 and 井上, 亮文 and Kaito, Ootsubo and Akifumi, Inoue}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)}, month = {Feb}, note = {著者らは仮想空間にあるCGで作られたぬいぐるみの変形量を調節することで,柔らかさをユーザに提示するVRぬいぐるみシステムを開発してきた.しかし,このシステムではぬいぐるみとCGモデルのテクスチャに愛らしい顔が表示されており,変形の際に歪みが発生する.テクスチャに好き・嫌いなどの個人的な思い入れがあると,変形の許容量に影響を与える可能性がある.本研究では,個人の嗜好的な要素を低減したシンプルなテクスチャを持つ仮想世界のCGモデルを構築し,ユーザが把持や抱きかかえといったぬいぐるみ特有のインタラクションをした際の仮想世界の許容変形量を明らかにする.現実世界におけるぬいぐるみ形状の歪みを仮想世界で増大・縮小した際の違和感を聴取する実験した.その結果,仮想的な変形を徐々に増減する状況下では凹凸の少ない形状のぬいぐるみの柔らかさを調整できる可能性が示唆された., We have developed the VR stuffed toy system that can control its softness by enhancing/reducing the visual deformation in the virtual world. However, the CG models had cute facial expressions on their faces. There could have been some negative effects on the result because such cute faces were distorted in the experimental tasks. In this paper, we prepared the simplest CG model possible that excluded individual's preferences. Then we investigated the user-permissible range of the deformation of the CG model for hold and hug interactions. We conducted the comparative experiments by scaling the gain parameter of the virtual deformation. The results showed that the system could augment/diminish the transformation in the virtual world within a certain range under the condition where the gain parameter was increased/decreased from 1.0 by 0.1 gradually.}, pages = {21--29}, title = {VRぬいぐるみとのインタラクション時における許容変形量の調査}, volume = {11}, year = {2023} }