ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)
  3. 2023
  4. 2023-CVIM-233

Facial Inpaintingを用いた手話CG表情制御手法の提案

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224576
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224576
824fc98d-0597-4869-8fa1-49a6ea33c8bf
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CVIM23233010.pdf IPSJ-CVIM23233010.pdf (18.0 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2023-02-23
タイトル
タイトル Facial Inpaintingを用いた手話CG表情制御手法の提案
タイトル
言語 en
タイトル Facial Animation Control for Japanese Sign Language CG using Facial Inpainting Method
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
NHK放送技術研究所
著者所属
NHK放送技術研究所
著者所属
NHK放送技術研究所
著者所属
NHK放送技術研究所
著者名 箱崎, 浩平

× 箱崎, 浩平

箱崎, 浩平

Search repository
村上, 智哉

× 村上, 智哉

村上, 智哉

Search repository
金子, 浩之

× 金子, 浩之

金子, 浩之

Search repository
佐野, 雅規

× 佐野, 雅規

佐野, 雅規

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 人の手話表現を CG アニメーションにより再現する技術 (手話 CG) の研究を進めている.手話で情報を伝えるには,手指の動きに加え,顔の動きが重要である.このため手話話者の表情を CG キャラクタで再現することは,重要な課題となる.CG キャラクタの表情制御は,ヘッドマウントカメラや iPhone などで撮影した人物の表情画像を基に行われることが多い.しかし,手話では顔の近くで手指を動かして表現する動作が多くあるため,このような画像情報に基づく表情制御を適用した場合,画像中に映り込む手指が遮蔽となり表情制御を難しくしてしまう.そこで本研究では,手指による顔の部分的な遮蔽が発生した場合においても,遮蔽部分の表情を修復する Facial Inpainting を用いて手話 CG キャラクタの表情を制御する手法を提案する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We are developing a system which generates Japanese Sign Language (JSL) CG animation for providing sufficient information to the deaf and hard of hearing people. To tell them information, not only hands but also facial motion is important in sign language, but it's a challenge task to reproducing facial expression in CG animation. In previous works, a Head Mounted Camera (HMC) or an iPhone are used to take videos of a signer's face. But there are a log of hand's and finger's movements between face and camera, which causes occlusion for face. So, as for methods which use such the facial video to control CG character's facial movements, the occlusion is a problematic. To address this problem, we propose a method to create facial animation with facial inpainting which synthesis facial parts hidden by the occlusion.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11131797
書誌情報 研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)

巻 2023-CVIM-233, 号 10, p. 1-6, 発行日 2023-02-23
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8701
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 13:05:41.871536
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3