ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.9
  4. No.1

Moodleを対象としたxAPIのステートメントの設計

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224502
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224502
558ceb5e-e73b-4583-8350-1e3a995f6557
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE0901007.pdf IPSJ-TCE0901007.pdf (2.6 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2023-02-22
タイトル
タイトル Moodleを対象としたxAPIのステートメントの設計
タイトル
言語 en
タイトル Design of xAPI Statements for Moodle
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究論文] xAPI,Moodle,学習履歴データ,学習分析
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
放送大学
著者所属
国立情報学研究所
著者所属
国立情報学研究所
著者所属(英)
en
The Open University of Japan
著者所属(英)
en
National Institute of Informatics
著者所属(英)
en
National Institute of Informatics
著者名 森本, 容介

× 森本, 容介

森本, 容介

Search repository
古川, 雅子

× 古川, 雅子

古川, 雅子

Search repository
山地, 一禎

× 山地, 一禎

山地, 一禎

Search repository
著者名(英) Yosuke, Morimoto

× Yosuke, Morimoto

en Yosuke, Morimoto

Search repository
Masako, Furukawa

× Masako, Furukawa

en Masako, Furukawa

Search repository
Kazutsuna, Yamaji

× Kazutsuna, Yamaji

en Kazutsuna, Yamaji

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 xAPIは学習履歴データの相互運用性を意図して策定されているが,ステートメントのセマンティクスに関しては十分な検討が行われていない.本研究は,Moodleを対象として,1)相互運用性とデータの使用方法を考慮したステートメントの設計,2)設計から得られた課題の共有,を行うことを目的とする.まず,Moodleのイベントから学習行動を同定し,それぞれに対応するステートメントを設計した.次に,Moodleの学習履歴データからステートメントを生成するツールを開発,運用した.本実践を通して,語彙の整備,学習セッションの表現方法,ビデオの視聴時間の集計などに関する課題を明らかにした.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Although xAPI is designed for learning experience data interoperability, not enough research on semantic interoperability of xAPI statements has been done yet. This study aims 1) to design xAPI statements to represent learning experiences on Moodle with taking interoperability and data usage into consideration, and 2) to share the issues learned from the design. First, learning actions were identified from the Moodle events, and corresponding statements were designed for each of them. Then, based on the design, a tool to generate statements from the Moodle's database was developed and operated. Through this study, issues such as the preparation of vocabularies, the representation of learning sessions, and the aggregation of video playback time were identified.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 9, 号 1, p. 50-64, 発行日 2023-02-22
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 13:07:04.306154
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3