@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00224497, author = {井手, 広康 and Hiroyasu, Ide}, issue = {1}, journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)}, month = {Feb}, note = {令和4年度から始まった「情報I」の教科書にPython,JavaScript,VBA,Scratchの4つのプログラミング言語が使用されたことから,多くの高等学校がいずれかのプログラミング言語を使用して授業を行うことになる.本研究では,クラスごとに4つのプログラミング言語を使い分けて同じ授業内容でプログラミング教育を実践し,最後に大学入学共通テスト「情報」サンプル問題(第2問)を全員に解答させた.サンプル問題の解答結果や事後アンケートの結果から,どのプログラミング言語を授業で使用していても,大学入学共通テストの解答に大きな影響を及ぼす可能性が低いが,各プログラミング言語が持つ特有の表記や仕様により,少なからず解答に影響が生じていることが明らかとなった., Since the four programming languages of Python, JavaScript, VBA, and Scratch were used in the textbook of “Information Study I” started from April 2022, all high schools must decide to use one of the programming languages for teaching. In this study, we practiced programming education with the same content by using different programming languages for each class, and finally asked everyone to answer the second question of the Common Test for University Admissions sample problem “Information Study”. From the answer results of the sample problem and the results of the post-questionnaire, it is unlikely that any programming language used in the class will have a significant effect on the answer to the Common Test, but it was clarified that the unique notation and specifications of programming languages have a considerable influence on the answers to the Common Test.}, pages = {1--10}, title = {情報Iにおけるプログラミング言語の選択が大学入学共通テストの解答に及ぼす影響}, volume = {9}, year = {2023} }