| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-02-22 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
VRを用いた高次脳機能障害における認知機能検査アプリケーションの開発 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development Test and Training Application of Cognitive Function for Patients with Acquired Brain Injury in Virtual Reality |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
当事者変容支援 |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
大阪工業大学情報科学部 |
| 著者所属 |
|
|
|
大阪工業大学情報科学部 |
| 著者所属 |
|
|
|
大阪工業大学情報科学部 |
| 著者所属 |
|
|
|
大阪工業大学情報科学部 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science and Technology, Osaka Institute of Technology |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science and Technology, Osaka Institute of Technology |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science and Technology, Osaka Institute of Technology |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Information Science and Technology, Osaka Institute of Technology |
| 著者名 |
岩崎, 寛太
大井, 翔
鈴木, 基之
佐野, 睦夫
|
| 著者名(英) |
Kanta, Iwasaki
Sho, Ooi
Motoyuki, Suzuki
Mutsuo, Sano
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
高次脳機能障害とは,脳外傷を受けることなどにより起こる障害で,これにより遂行機能や注意機能に障害が発生し,日常生活を送ることが困難になる.高次脳機能障害の検査及び訓練は数多く存在する.しかし,検査キットによる評価は,現実の生活と異なることが多い.また,認知機能訓練に関しては,日常行動訓練における安全性の考慮や振り返りでの自身の改善点に対しての理解,OT や ST などの専門家の人員の確保などの問題がある.本研究では,仮想空間内で日常生活行動のシチュエーションを再現することで,実生活と直結した検査訓練を可能とする.また,仮想空間で実施できるため,安全かつ繰返しの体験が可能となる.システムの検証として,A 施設の 5 名の高次脳機能障害者に実験し,その結果について報告する. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
An acquired brain injury is a disorder that occurs due to brain trauma such as a traffic accident, a cerebral hemorrhage, and an infection. Patients with acquired brain injury causes impairment of executive function and attention function, making it difficult to lead a daily life. There are many tests and trains for an acquired brain injury but evaluation with tests often differs from real life. In addition, to train cognitive functions is necessary consideration of safety, understanding own-states and securing specialist personnel such as OT and ST. This paper makes training and evaluation system with a daily-life behaviors situation in a virtual space. This allows for training that is relevant to the real world. As verification of the system, we will conduct an experiment on 5 patients with acquired brain injury in A facility and report on the results. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1271737X |
| 書誌情報 |
研究報告高齢社会デザイン(ASD)
巻 2023-ASD-26,
号 5,
p. 1-8,
発行日 2023-02-22
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2189-4450 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |