Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2023-02-15 |
タイトル |
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タイトル |
脈拍データを用い風で刺激する脈拍上昇抑制システムの煽り運転シミュレーションへの適用 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Application of a Pulse Rate Rise Suppression System That Stimulates with Wind Using Pulse Data for Road Rage Simulation |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:ネットワークサービスと分散処理] 煽り運転,自動車運転ゲーム,市街地,脈拍,ストレス,風を当てる |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00224266 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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放送大学和歌山学習センター |
著者所属 |
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和歌山大学大学院システム工学研究科 |
著者所属 |
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和歌山大学システム工学部 |
著者所属(英) |
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en |
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Wakayama Study Center, The Open University of Japan |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Systems Engineering, Wakayama University |
著者所属(英) |
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en |
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Faculty of Systems Engineering, Wakayama University |
著者名 |
宗森, 純
堤野, 理貴
伊藤, 淳子
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著者名(英) |
Jun, Munemori
Riki, Tsutsumino
Junko, Itou
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
本研究では市街地で2台の車による煽り運転のシミュレーションが可能なゲームを使用し,ストレス評価の指標として脈拍データを用い,運転時に脈拍数が上昇した際に顔に風を当てるシステムを提案する.脈拍数が上昇した際に風を当てることが煽られる側の被験者にどのような影響を与えるのか分析するために,煽り運転時に本システムを使用した場合と風を当てない場合,および煽り運転自体をしない場合の3種類の実験を行った.実験には,自動車運転のゲームアプリケーションとハンドルやブレーキのあるコントローラを用いた.実験の結果下記のことが分かった.(1)煽り運転でストレスを与えると妨害開始時の平均10.4秒後に脈拍数の上昇(安静時+10拍/分)が起こり,被験者も脈拍が上がったと感じていることから,脈拍の上昇に対処する意味でこの閾値(安静時+10拍/分)の設定は適切であると推定される.(2)煽り運転の刺激開始後に安静時の脈拍数の+10拍/分から+30拍/分の間で風を当てると,風を当てない場合と比較して脈拍数は有意差があるほど下がった.また,脈拍数上昇(安静時+10拍/分から+30拍/分)のすべての時間を比較すると有意差があり,早く元の脈拍に戻っている. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In this study, we propose a system that uses two cars driving game for road rage simulation, uses pulse data as an index for stress evaluation, and blows the wind on the face when the pulse rate rises during driving in an urban area. In order to analyze how applying wind when the pulse rate rises affects the subject on the agitated side, we conducted three types of experiments when using this system in road rage, when it was not exposed to the wind in road rage, and when it was not driven by the fanning itself. For the experiments, we used a car driving game application and a controller with steering wheel, gas pedal, and brake. As a result of the experiment, the following was found. (1) Since an increase in pulse rate (resting +10beats/min) occurred on average 10.4 seconds after the start of the disturbance when the subject was stressed by agitated driving, and the subject also felt that his pulse rate had increased, it is presumed that setting this threshold (resting +10beats/min) is appropriate in terms of dealing with the increased pulse rate. (2) When wind was applied between +10beats/min to +30beats/min of the resting pulse rate after the stimulus onset of agitated driving, the pulse rate was significantly lower than when no wind was applied. There was also a significant difference when comparing all times of pulse rate increase (from +10beats/min at rest to +30beats/min), with a quick return to the original pulse rate. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 64,
号 2,
p. 521-528,
発行日 2023-02-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |