@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00224145, author = {田辺, 良則 and 萩谷, 昌己 and Yoshinori, Tanabe and Masami, Hagiya}, issue = {21}, month = {Feb}, note = {プログラミング能力を測る試験を実施するシステムについて報告する.受験者はブロック部品を組み合わせて,問題の解答となるプログラムを作成・提出し,システムは自動採点を行う.出題者はブロック部品を定義することが可能で,望む粒度の部品を受験者に使用させることができる.自動採点には 2 つの方式があり,あらかじめ用意された入力に対して正しい出力が生成されるかどうかを判定する従来の方式の他,著者らが提案している Presburger 算術に基づいたプログラミング言語への変換を通して,記号実行によって正しさを検証する方式が選択できる.後者では,原理的に,不正解の提出を誤って正解と判定することはおこらない.本発表では,自動採点方式の比較や,コードを書かせる方式との比較などの議論を行う., We report on a system that conducts examinations to measure programming ability. Examinees submit programs by combining block parts to answer questions, and the system automatically scores the programs. The question author defines the block parts to have an appropriate granularity for the examination. There are two automatic scoring methods: the traditional method of determining whether pre-prepared inputs produce the correct output and the authors' proposed method of symbolic execution through a programming language based on Presburger arithmetic. In the latter, in principle, incorrect submissions will not be misjudged as correct. We discuss the features of the two automatic scoring methods and compare the block parts method with the method of writing code.}, title = {ビジュアルプログラミングによるプログラミング試験について}, year = {2023} }