| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-01-19 |
| タイトル |
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タイトル |
VR体験向上のためのビデオシースルーARと物理ドアを用いた実環境とVR環境間の遷移手法の評価 |
| タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Evaluation of a Transition Method between Real and Virtual Environments using Video See-Through AR and a Physical Door to Improve the VR Experience |
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言語 |
jpn |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
コンテンツ |
| 資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
| 著者所属 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
| 著者所属 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
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奈良先端科学技術大学院大学 |
| 著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
| 著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
| 著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
| 著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
| 著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
| 著者所属(英) |
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en |
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Nara Institute of Science and Technology |
| 著者名 |
藤澤, 岳瞭
中野, 萌士
ペルスキアエルナンデス, モニカ
磯山, 直也
内山, 英昭
清川, 清
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| 著者名(英) |
Takara, Fujisawa
Kizashi, Nakano
Monica, Perusquia-Hernandez
Naoya, Isoyama
Hideaki, Uchiyama
Kiyoshi, Kiyokawa
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| 論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
一般に,バーチャルリアリティ (VR) のユーザはヘッドマウントディスプレイ (HMD) を装着した途端に VR プラットホームのホーム画面に立たされる.さらに目的の VR 環境には暗転などの遷移効果を経て急激に切り替わることが多い.しかし,こうした急激な視界の変化はユーザが感じる臨場感の妨げとなる.一方,VR における自発的な身体運動やそのフィードバックが臨場感などのユーザ体験を向上することが知られている.そこで本研究では,ユーザ体験の向上を目的とし,ビデオシースルー拡張現実 (VST-AR) と物理ドアを用いた実環境から VR 環境への遷移手法を提案する.提案手法では,実環境に設置されたドアを開け,遷移先の VR 環境に向かってドアをくぐることで滑らかな遷移を実現する.提案手法と他の遷移手法との比較実験を行ったところ,提案手法を用いることでユーザが VR 環境を実環境の一部だと知覚し,実際に訪れた感覚がより強く得られることがわかった.本稿では提案手法の実装やその評価を行った結果,今後の展望について述べる. |
| 論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Virtual reality (VR) users are often placed on the home screen of a VR platform as soon as they put on a head-mounted display (HMD). In many cases, the virtual environment (VE) is abruptly switched to the desired VE through transition effects such as darkening. However, such abrupt changes in the field of vision hinder the sense of presence felt by the user. Furthermore, spontaneous body movements in the VE and their feedback can improve the user experience, including the sense of presence. In this study, we propose a transition method from a real environment to a VE using video see-through augmented reality (AR) and a physical door, with the aim of improving the user experience. The proposed method achieves a smooth transition by opening a door in the real environment and passing through the door toward the destination VE. Comparison experiments between the proposed method and other transition methods showed that using the proposed method, users perceive the VE as a part of the real environment and get the feeling of actually visiting the environment more strongly. This paper describes the implementation and evaluation results of the proposed method, as well as future prospects. |
| 書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11131797 |
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)
巻 2023-CVIM-232,
号 33,
p. 1-6,
発行日 2023-01-19
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| ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2188-8701 |
| Notice |
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SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |