| Item type |
SIG Technical Reports(1) |
| 公開日 |
2023-01-16 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
植物園における鑑賞支援のデザインと評価 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Design and evaluation of appreciation support in botanical garden |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
コンテンツデザイン |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
| 著者所属 |
|
|
|
多摩美術大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
神戸大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
多摩美術大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
立教大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
国立科学博物館付属自然教育園 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tama Art University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kobe University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tama Art University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Rikkyo University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Institute For Nature Study |
| 著者名 |
趙, セイタク
海老, 春香
楠, 房子
稲垣, 成哲
岩崎, 誠司
|
| 著者名(英) |
Jingze, Zhao
Haruka, Ebi
Fusako, Kusunoki
Shigenori, Inagaki
Seiji, Iwasaki
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
環境問題に対する意識は近年急速に高まってきている.自然とふれあえる場所を提供するため,ますます多くの植物園が建設されている.植物に関する知識を普及することを通して,子供たちの健やかな発育や理科教育の啓発が注目を集めている.近年,教育場に活躍している AR 技術は,知名度が高まりつつある.本研究では,ゲーム性と教育性を組み合わせた自然教育園内の「親子参加型 AR 宝探しゲーム」をデザインした.AR 技術を用い,デバイスのカメラで映された現実空間に,植物に関する多様な AR デジタルコンテンツ情報を付加する.国立科学博物館附属自然教育園を対象にして,児童とその保護者の参加による評価実験を行った.実験の結果で,参加した親子は「デジタルと実物を結合したゲームの中で協力することにより,植物の知識を楽しく学んだ」ということがわかった.本報告では,「親子参加型 AR 宝探しゲーム」のデザインプロセスとともに,実験の評価について,その概要を述べる. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Awareness of environmental issues has increased rapidly in recent years. More and more botanical gardens are being built to provide places where people can interact with nature. The healthy development of children and the promotion of science education through the dissemination of knowledge about plants are attracting attention. In recent years, AR technology has become increasingly well-known for its use in educational settings. In this study, we designed a "parent-child participatory AR treasure hunt game" in the National Museum of Nature and Science, which combines game and educational features, using AR technology to add various AR digital content information about plants to the real space projected by the camera of the device. An evaluation experiment was conducted with the participation of children and their parents at the National Museum of Nature and Science's Nature Education Center. The results of the experiment showed that the participating parents and children "enjoyed learning about plants through cooperation in a game that combines digital and real objects. This report outlines the evaluation of the experiment as well as the design process of the "parent-child participatory AR treasure hunt game. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1155524X |
| 書誌情報 |
研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)
巻 2023-GN-118,
号 43,
p. 1-6,
発行日 2023-01-16
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8744 |
| Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |