@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00223591, author = {井出, 将弘 and 市野, 順子 and 横山, ひとみ and 淺野, 裕俊 and 宮地, 英生 and 岡部, 大介 and Masahiro, Ide and Junko, Ichino and Hitomi, Yokoyama and Hirotoshi, Asano and Hideo, Miyachi and Daisuke, Okabe}, issue = {17}, month = {Jan}, note = {グループディスカッションにおける重要な目標に参加者が多様な意見を可能な限り多く出し合い,共有することがある.しかし,この目標の達成は容易ではない.アバタを介したコミュニケーションは,アバタの社会的手がかりを自由にコントロールできるため,グループディスカッション支援の研究に新たな知見をもたらす可能性あるが,その検討は十分行われていない.本研究では,性別や年齢の異なる 4 名で構成された 16 グループを 2 つの条件に分けて実験を行った.2 つの条件は (1) アバタと自分の外見が類似している「外見の社会的てがかりのあるアバタ」と,(2) 参加者の性別や年齢などがわからない「外見の社会的手がかりのないアバタ」である.その結果,外見の社会的手がかりのないアバタは,外見の社会的手がかりのあるアバタと比較して,以下のことがわかった.(1) 客観的参加のバランスと主観的参加バランス向上した,(2) 参加者のポジティブな社会的感情に関連する発話数及び友好的な非言語メッセージが増加した., An important goal in group discussions is to enable participants to generate and share as many diverse opinions as possible. However, this goal is not easy to achieve. Avatar-mediated communication, a form of CMC, has the ability to freely control avatars' social cues could lead to new findings in the study of group discussion support, but this has not been fully explored. In this study, we conducted an experiment with 64 participants in 16 groups of four of different genders and ages, and divided them into two conditions: (1) avatars with social cues in appearance, which has avatar-self appearance similarity and (2) avatars without social cues in appearance, in which the participants' gender, age, etc. are hidden. The results showed that avatars without social cues had the following achievements compared to avatars with social cues: (1) objective balance of participation and subjective balance of participation improved; (2) the number of utterances related to participants' positive social emotions and the percentage of friendly nonverbal messages.}, title = {VR空間におけるアバタの外見的社会的手がかりがグループディスカッションに与える影響}, year = {2023} }