Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2023-01-15 |
タイトル |
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タイトル |
カテゴリ別におけるVTuberとYouTuberの配信スタイルによる印象評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Impression Evaluation of Streaming Style of YouTuber and VTuber by Category |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:ニューノーマル時代を支えるコラボレーション技術とネットワークサービス] YouTuber, VTuber, アバタ,コミュニケーション |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00223411 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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明治大学 |
著者所属 |
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ソフトバンク株式会社 |
著者所属 |
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株式会社NTTドコモ |
著者所属 |
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株式会社ドワンゴ |
著者所属 |
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明治大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Meiji University |
著者所属(英) |
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en |
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SoftBank Corp. |
著者所属(英) |
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en |
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NTT DOCOMO Inc. |
著者所属(英) |
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en |
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DWANGO Co., Ltd. |
著者所属(英) |
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en |
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Meiji University |
著者名 |
越後, 宏紀
呉, 健朗
新井, 貴紘
富永, 詩音
小林, 稔
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著者名(英) |
Hiroki, Echigo
Kenro, Go
Takahiro, Arai
Shion, Tominaga
Minoru, Kobayashi
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
CG技術の発達により,配信者は顔出しをせずに2D CGまたは3D CGのアバタを利用して配信を行うことが可能となっている.アバタを利用した配信者,すなわちVTuberはCG技術の発達とともに活動の幅が広がっており,顔を出して配信しているYouTuberと遜色がなくなってきている.動画配信サイトでは様々な動画カテゴリが存在するが,動画カテゴリ別によるYouTuberとVTuberの配信スタイルに対する視聴者の印象の違いについてはこれまでほとんど調査されてきていない.そこで本論文では,実写の顔出しの動画と2D CGアバタ,3D CGアバタを利用した動画を用意し,視聴者の印象の違いを調査した.比較実験を行い,動画カテゴリによって配信スタイルに対する視聴者の印象が異なることを確認した. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
With the development of computer graphics technology, it has become possible for streamer to distribute using 2D CG or 3D CG avatars without making an appearance. Streamer using avatars, VTuber, have expanded their activities with the development of CG technology, and are no longer inferior to YouTuber, which streams face-to-face. There are various video categories on online video platform, but the difference in viewers' impressions of YouTuber and VTuber distribution styles by video category has hardly been investigated so far. Therefore, in this paper, we prepared a live-action video showing the face and a video using avatar, and investigated the difference in the impression of the viewer. We conducted a comparative experiment and confirmed that the viewer's impression of the distribution style differs depending on the video category. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 64,
号 1,
p. 86-95,
発行日 2023-01-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |