@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00223273, author = {塩井, 祥子 and 永崎, 研宣 and Sachiko, Shioi Kiyonori Nagasaki}, book = {じんもんこん2022論文集}, month = {Dec}, note = {日本近代文学分野でも自筆資料のデジタル画像が公開され,デジタル化の利点であるアクセスの容易さが確保されつつある.しかし,自筆資料には作家の執筆過程という動的な側面もあり,この提示に関しては不十分な水準に留まっていることから,更なる方法の検討が必要である.本論文では既に実践例があるTEI ガイドラインを用いて江戸川乱歩の自筆資料の構造的記述を行う.本稿で扱う資料は,一冊の日記帳の中に異なるジャンルの複数文書が混在している.作家の執筆過程の表現のため,一つの文書内における書き直し等の前後関係と複数の文書の執筆の前後関係,つまり水準の違う前後関係を全体の執筆過程として取り扱うための具体的なマークアップを提案する., In modern Japanese literature studies, digital facsimiles of h novelists’s hand written materials were become available. And consequently, it is easy to access their source materials. However, these materials have a dynamic aspect of novelists’s writing process. Regarding these presentations, problems remain, therefore more consideration of method are need. we conduct structural description using TEI for hand written materials of Rampo Edogawa. The materials we use contain various documents with different genre. As a means to represent writing process, this research proposes a mark-up method to consider the context of different temporal levels, that is, context of revision in one document and of writing various documents as the entire writing process.}, pages = {67--72}, publisher = {情報処理学会}, title = {日本近代文学における自筆資料の構造的記述の可能性―江戸川乱歩自筆資料を手がかりとして―}, volume = {2022}, year = {2022} }