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  1. 研究報告
  2. マルチメディア通信と分散処理(DPS)
  3. 2022
  4. 2022-DPS-193

MR空間内における猫じゃらしの空間位置座標推定手法

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222732
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222732
a916dbd7-caa1-4a50-8a99-224c7ae67b38
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-DPS22193015.pdf IPSJ-DPS22193015.pdf (7.0 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-12-01
タイトル
タイトル MR空間内における猫じゃらしの空間位置座標推定手法
タイトル
言語 en
タイトル Method for estimating spatial position coordinates of catnip in MR space
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 認識技術
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
法政大学
著者所属
法政大学
著者所属
法政大学
著者所属(英)
en
Hosei University
著者所属(英)
en
Hosei University
著者所属(英)
en
Hosei University
著者名 太田, 琳久

× 太田, 琳久

太田, 琳久

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金井, 敦

× 金井, 敦

金井, 敦

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呉, 謙

× 呉, 謙

呉, 謙

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著者名(英) Riku, Ota

× Riku, Ota

en Riku, Ota

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Atsushi, Kanai

× Atsushi, Kanai

en Atsushi, Kanai

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Ken, Go

× Ken, Go

en Ken, Go

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,複合現実技術 (MR) を用いて現実空間と仮想空間の相互作用を図るような技術が話題となっている.本論文では両空間の相互作用を題材として,実際の猫じゃらしを用いて仮想の猫を戯れさせるようなアミューズメントシステムを想定する.仮想の猫が実際の猫じゃらしの位置に飛び付くように描写させるには実際の猫じゃらしの三次元位置座標の算出が必要不可欠である.現行技術においては,MR ゴーグルの Ray と呼ばれる光線を物体に照射させることで物体の位置座標を割り出す手法がある.しかしこの手法では猫じゃらしのような小さい物体の位置座標を求める場合,Ray が物体から僅かにずれてしまった際に物体の奥行きを正確に認識できない可能性がある.そこで MR 技術を用いて物体認識を行う際に,MRHMD から取得可能なユーザーの手の三次元位置座標を用いて,MR 空間上における実物体の位置座標をより正確に認識するための手法を提案する.この手法を用いることで,Ray の照射点に依存せずに猫じゃらしの正確な位置座標の推定を行うことが可能となる.本手法を用いて計算された予測位置座標にタグを配置するシテムのプロトタイプを作成し検証を行い,より正確な位置にタグを配置することを示す.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In recent years, technologies that use Mixed Reality (MR) to interact between real and virtual spaces have attracted a lot of attention. In this paper, we take the interaction between the two spaces as the subject and envision an amusement system in which a real cat can play with a virtual cat using actual catnip. It is essential to calculate the three-dimensional position coordinates of the real catnip according to which the virtual cat can jump to the position of the real catnip. With the current technology, the position coordinates of an object can be determined by irradiating a ray of light called ”Ray” from MR goggles onto the object. However, this method may not be capable of accurately recognizing the depth of a small object such as a catnip when Ray is slightly displaced from the object. Therefore, in this paper, we propose an approach to recognize the position coordinates of real objects in MR space more accurately using the 3D position coordinates of the user's hand which can be obtained from MRHMD as performing object recognition using MR technology. We prototype a system implementing the proposed approach that places tags at the predicted position coordinates computed. With our approach, it is possible to estimate the exact positional coordinates of the catnip while not depending on the irradiation point of Ray. Additionally, it is possible to place tags at more precise locations.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10116224
書誌情報 研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS)

巻 2022-DPS-193, 号 15, p. 1-5, 発行日 2022-12-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8906
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 13:38:09.149082
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