WEKO3
アイテム
専門家と非専門家の対話に倫理綱領はどのように貢献できるか
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222703
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2227032711443f-03cf-4cd0-a243-67ad5291e985
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
|
|
| CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2022-11-26 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 専門家と非専門家の対話に倫理綱領はどのように貢献できるか | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | How Can the Code of Ethics Contribute to the Dialogue Between Professionals and Non-Professionals? | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | 招待講演 | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 麗澤大学国際学部 | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Faculty of Global Studies, Reitaku University | ||||||||
| 著者名 |
中園, 長新
× 中園, 長新
|
|||||||
| 著者名(英) |
Nagayoshi, Nakazono
× Nagayoshi, Nakazono
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | 科学技術が発展し,非専門家がさまざまな分野・対象に関わっていかなければならない時代において,専門家と非専門家の対話は重要性を増しているといえる.一方で,専門家や学会等は社会とのつながりを重視する必要があり,社会で貢献することが求められるようになっている.本稿は,専門家と非専門家の間における対話に着目し,学会等が作成する倫理綱領が,対話を生み出すことに貢献できることを示した.対話は教育や学術分野をはじめとしたさまざまな場面で重要な位置を占める.その端的な例は科学コミュニケーションであり,専門家と非専門家が一方向的ではなく,双方向性を持って対話することが重要である. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | In an era in which science and technology are advancing and non-professionals must be involved in a variety of fields and subjects, dialogue between professionals and non-professionals is becoming increasingly important. On the other hand, professionals and academic societies need to emphasize their connection with society, and they are increasingly expected to make contributions in society. This paper focused on dialogue between professionals and non-professionals, and presented how a code of ethics developed by academic societies, etc., can contribute to creating dialogue. Dialogue holds an important place in a variety of contexts, including education and academia. A prime example is science communication, where it is important for professionals and non-professionals to engage in dialogue in a bidirectional rather than unidirectional manner. | |||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2022-CE-167, 号 23, p. 1-6, 発行日 2022-11-26 |
|||||||
| ISSN | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 2188-8930 | |||||||
| Notice | ||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||