@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00222697, author = {小田, 理代 and 登本, 洋子 and 堀田, 龍也 and Michiyo, Oda and Yoko, Noborimoto and Tatsuya, Horita}, issue = {17}, month = {Nov}, note = {本原稿では,日本のコンピュータサイエンス(CS)教育の研究において,ジェンダーの観点からさらなる研究が必要な分野を示すことを目的に,諸外国の CS 教育に関する先行研究のうち,ジェンダーの観点に着目した研究を対象にその動向を調査した.先行研究の分析では,CS 教育の文献を分類するための枠組みである Simon の枠組みを用いた.その結果,(1)諸外国の研究成果を活かしつつ,日本固有のジェンダーによる CS 教育の阻害要因を見出したり,実践につなげたりしていくためのさらなる研究の蓄積が必要であること,(2)大学入学前の初等中等教育において CS 教育で男女差が生まれる指導内容やその要因を調査する研究,さらにその要因に対して男女間の差が生じにくい指導方法に関する研究を行っていくことの必要性が示された., This study aims to identify areas that need further research from a gender perspective in computer science education research in Japan by examining international trends in computer science education literature that focuses on gender issues. In the examination of the literature, the Simon's classification system, which is a framework for categorizing computer science education papers, was employed. The study found that (1) Japan needs to conduct additional research to identify the factors that impede computer science education due to gender specific to Japan and link them to educational practices, while incorporating research findings from other countries, and (2) more research is needed to investigate factors that cause differences in computer science education between girls and boys in K-12 education, as well as research on teaching theories and models that reduce the differences between girls and boys in response to these factors.}, title = {コンピュータサイエンス教育におけるジェンダーに関する先行研究分類の試み}, year = {2022} }