@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00222692, author = {向田, 一成 and 香山, 瑞恵 and 永井, 孝 and 舘, 伸幸 and 足立, 俊亮 and Issei, Mukoda and Mizue, Kayama and Takashi, Nagai and Nobuyuki, Tachi and Shunsuke, Adachi}, issue = {12}, month = {Nov}, note = {本研究の目的はプログラミングの学習を主とした VR 教材の開発である.提案教材では VR 空間上でのイルミネーションプログラムの作成を通してプログラミングを学ぶ.また,提案教材はネットワークを介して離れた地域との協働学習を可能とする.本稿では提案教材の機能について概観し,教材の機能評価実験の結果と考察についても記述する., The purpose of this study is to develop Virtual Reality learning materials mainly for learning programming. In the proposed learning materials, students learn programming by creating an illumination program in a virtual space. In addition, the proposed learning materials enable collaborative learning with remote communities via a network. This paper outlines the functions of the proposed learning materials, in addition to the results of an experiment to evaluate the functions of the learning materials and a discussion of the results.}, title = {協働でのプログラミング学習を行うVR教材の開発}, year = {2022} }