@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00222687,
 author = {蟻坂, 太士 and 久野, 靖 and 中山, 泰一 and Taishi, Arisaka and Yasushi, Kuno and Yasuichi, Nakayama},
 issue = {7},
 month = {Nov},
 note = {プログラミングにおいてオブジェクト指向型の考え方は広く使われている.一方で,オブジェクト指向型言語は,手続き型と比べ難しいといわれる.その原因の一つとして,クラスや関係性の概念の理解が難しいことがあげられる.その難しさを軽減するため様々な可視化によるアプローチがある.その中でも,静的な関係を示すために UML (Unified Modeling Language,統一モデリング言語) のクラス図が用いられる.コードとクラス図の対応を把握することがオブジェクト指向型言語を習得するうえで重要と考え,コードとクラス図間の対応関係の理解を補助するシステムを開発した.本システムではコードを書かせることに重点を置き,オブジェクト指向の考え方を用いてコードを書けるよう補助する動作設計を行った.大学生に対し行ったシステムの使用感に関するアンケート調査を行った結果,本システムを用いることでコードとクラス図の対応関係や自身の書いているコードの構造を意識できることが示唆された., Object-oriented programming (OOP) is commonly used. However, it is more difficult than procedural programming. One of the reasons is that it is difficult to understand the concepts of classes and relations used in OOP. There are various visualization approaches to alleviate this difficulty. UML (Unified Modeling Language) class diagrams are used to visualize classes and static relationships. Understanding the correspondence between code and class diagrams is important for learning OOP. A system was developed to assist in understanding the correspondence between code and class diagrams. This system focuses on getting students to write code, and the behavior was designed to help them write code using the object-oriented approach. In an evaluation experiment conducted on university students, we conducted a questionnaire survey on the usability of the tool. As a result, it is suggested that this system makes users aware of the structure of their own code and the correspondence between code and class diagrams.},
 title = {コード‐クラス図間対応理解補助システムの開発と評価},
 year = {2022}
}