@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00222681,
 author = {林, 宏樹 and 渡辺, 博芳 and Hiroki, Hayashi and Hiroyoshi, Watanabe},
 issue = {1},
 month = {Nov},
 note = {データサイエンス (以下 DS) を活用した問題解決のフレームワークとして統計的探究プロセスである PPDAC (Problem-Plan-Data-Analysis-Conclusion) サイクルが広く用いられている.本研究では,「情報Ⅰ」において統計ポスター作成を題材として PPDAC サイクルによる問題解決力を習得することを目的とした教育実践を行った.まず,DS に関する基本的な知識・技能を習得させ,次に PPDA Cのうちの DA に焦点を当てた演習,DAC に焦点を当てた演習,最後に PPDAC サイクルによる統計ポスター作成と PPDAC を段階的な指導した.高校 1 年生 183 名を対象とした実践の結果,DA のフェーズに関する技能は身に付いたことが示された., The PPDAC (Problem-Plan-Data-Analysis-Conclusion) cycle, a statistical inquiry process, is widely used as a framework for problem solving in data science (DS). In this study, we conducted an educational practice aimed at acquiring problem solving skills by the PPDAC cycle through the creation of statistical posters. The educational practice is characterized by step-by-step instruction of the PPDAC cycle. More precisely, first, the basic knowledge and skills related to DS were acquired, followed by exercises focusing on DA of the PPDAC cycles, exercises focusing on DAC, and finally, creating statistical posters using the PPDAC cycle. Results of an educational practice with 183 first-year high school students demonstrated that skills related to phase D and A were acquired.},
 title = {高等学校「情報Ⅰ」におけるPPDACサイクルの段階的指導法を用いたデータサイエンス教育の授業実践例},
 year = {2022}
}