Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-11-15 |
タイトル |
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タイトル |
立体映像における奥行き要素に着目した視線適応型字幕配置手法 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Gaze-adaptive Subtitles considering Depth of Gaze Shift |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文] バーチャルリアリティ,アイトラッキング,字幕,センシング |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00222142 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属 |
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神戸大学大学院工学研究科 |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者所属(英) |
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en |
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Graduate School of Engineering, Kobe University |
著者名 |
清水, 裕介
大西, 鮎美
寺田, 努
塚本, 昌彦
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著者名(英) |
Yusuke, Shimizu
Ayumi, Ohnishi
Tsutomu, Terada
Masahiko, Tsukamoto
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
バーチャルリアリティや3D映画などの3Dコンテンツにおいて,字幕はユーザインタフェースや進行の補助など重要な役割を果たしている.しかし,3Dコンテンツは奥行きの情報を含んでいる点が2Dコンテンツとは異なり,3Dコンテンツにおける文字情報の最適な表示手法や枠組みは確立されていない.そこで本研究では,3Dコンテンツにおける最適な字幕配置を調査する.まず,映像および字幕の見えにくさや視聴者の不快感など3Dコンテンツの字幕における問題を調べた.抽出した問題点をふまえ,視線移動の縦横方向,奥行き方向の関係を考慮した視線適応型字幕配置手法を提案した.評価実験の結果,ユーザの注視点に合わせて字幕を移動させることが,字幕の読みやすさの向上や眼精疲労の低減に効果的であることが分かった.また,眼精疲労は字幕の移動量や字幕と注視しているオブジェクトの距離に関係がある可能性が示唆された.本研究は,現在提案されているさまざまな3D空間への字幕配置手法を評価する際の基礎データとなるものである. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Subtitles (captions displayed on the screen) are important in 3D content, such as virtual reality and 3D movies, to help users understand the content. However, an optimal displaying method and framework for subtitles have not been established for 3D content because 3D has a depth factor. Therefore we investigated the optimal method of placing subtitles in 3D content. First, we investigated the user's discomfort and the cause of difficulty in watching videos and subtiutles. Based on the extracted issues, we proposed gaze adaptive subtitles placement methods considering the relationship between vertical/horizontal and depth of gaze shift. Additionally, we evaluated the readability of the text and participants' fatigue. The results showed that aligning the text to eye movements improves visibility and readability. It was also shown that the eyestrain is related to the amount of gaze shifts and the distance between the object and subtitles. This evaluation provides basic knowledge for presenting text in 3D content. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 11,
p. 1665-1678,
発行日 2022-11-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |