WEKO3
アイテム
学習者の匿名音声干渉を利用したオンライン授業の実施と考察
https://doi.org/10.20729/00222133
https://doi.org/10.20729/00222133f7ea29b4-2981-4eeb-8bf8-ea2ff76710a6
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
|
|
| オープンアクセス | ||
| Item type | Journal(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2022-11-15 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 学習者の匿名音声干渉を利用したオンライン授業の実施と考察 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | Implementation and Discussion of an Online Class Using Anonymous Audio Interference by Learners | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | [特集:エンタテインメントコンピューティング] オンライン授業,音声干渉,ネットワークサービス,授業支援ツール | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
| 資源タイプ | journal article | |||||||
| ID登録 | ||||||||
| ID登録 | 10.20729/00222133 | |||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 東京都立大学 | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Tokyo Metropolitan University | ||||||||
| 著者名 |
馬場, 哲晃
× 馬場, 哲晃
|
|||||||
| 著者名(英) |
Tetsuaki, Baba
× Tetsuaki, Baba
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | Covid-19によって,多くの教育機関がオンライン授業への対応を余儀なくされた.対面授業とオンライン授業の比較は多くの研究がなされる一方で,オンライン授業では様々なデジタルツールの活用がなされる等,多様な取り組み方法が継続的に実践・検討されている.本稿では,著者が2020年度から開発を開始した音声リアクション・コメント読み上げ共有システムCommentableに対し,学習者による匿名の音声干渉(本稿では特に音声による学生と教員間のインタラクションを指す)機能を利用することで,一部授業では音声なしよりも音声付き投稿が多用されたことや,投稿ログとアンケート結果から授業への参画度向上が示されたことを報告する.一方で,音声干渉機能は200人規模の授業には不向きであるほか,小規模,中規模授業であっても教師および学習者同士が協調し本機能を活用する必要があることがアンケート結果から示された. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | Covid-19 has forced many educational institutions to adapt to online classes. While many studies have been conducted to compare face-to-face classes and online classes, various approaches are continuously being practiced and examined, including the use of various digital tools in online classes. In this paper, we report on a voice comment and reaction sharing system, Commentable, which the author started to develop in FY2020. In addition, the posting logs and questionnaire results showed that the number of students participating in the class increased. On the other hand, the questionnaire results indicate that the voice interference function is not suitable for classes with 200 students, and that teachers and learners need to cooperate with each other to use this function even in small and medium-sized classes. | |||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 63, 号 11, p. 1585-1594, 発行日 2022-11-15 |
|||||||
| ISSN | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 1882-7764 | |||||||
| サプリメンタルコンテンツ | ||||||||
| 関連タイプ | isSupplementedBy | |||||||
| 識別子タイプ | URI | |||||||
| 関連識別子 | http://id.nii.ac.jp/1012/00000062/ | |||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 関連名称 | 学習者の匿名音声干渉を利用したオンライン授業の実施と考察(Supplementary material) | |||||||
| 言語 | en | |||||||
| 関連名称 | Implementation and Discussion of an Online Class Using Anonymous Audio Interference by Learners(Supplementary material) | |||||||
| 公開者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||