| Item type |
Symposium(1) |
| 公開日 |
2022-11-04 |
| タイトル |
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タイトル |
ゲーム状況に合わせAIプレイヤに豊かな表情をとらせるシステム |
| タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
A system that allows AI players to make rich facial expressions in response to game situations |
| 言語 |
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言語 |
jpn |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Facial Expression |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Tetris |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Games |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Neural Network |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
T2FNet |
| キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Human-like game AI |
| 資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
| 著者所属 |
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松江工業高等専門学校 |
| 著者所属(英) |
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en |
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National Institute of Technology, Matsue College |
| 著者名 |
奥田, 真
橋本, 剛
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| 著者名(英) |
Okuda, Makoto
Hashimoto, Tsuyoshi
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| 論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
ゲームには表情を介した心理戦の面白さがある.こうした表情による面白さを表現するために,AI プレイヤに表情によるリアクションをさせるゲームが存在する.これらのゲームでは,ゲームを動かすAIに連動させて表情を変化させる手法がとられている.しかし,この手法はゲームAI が無いと成立しない.そこで本論文ではゲームAI なしにAI プレイヤの表情変化を行うシステムを提案する.人間プレイヤの顔が映ったゲームプレイ映像を教師データに,ゲーム画面を入力,表情データを出力とした機械学習モデルを事前学習させておき,これをゲーム中に推論することで表情変化を行う.提案システムの構成要素について技術的検討を行い,テトリスを対象に提案システムを実装し,ゲームAI を使わなくとも,表情変更ができていることを確認した. |
| 論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Games are interesting in their psychological warfare through facial expressions. To express this interest through facial expressions, there are games that allow AI players to react with facial expressions. These games use a method in which facial expressions are changed in conjunction with the AI that runs the game. However, this method is not feasible without game AI. In this paper, we propose a system that changes the facial expressions of AI players without game AI. A machine-learning model is pre-trained using game-playing videos of human players’ faces as teacher data, game screens as input, and facial expression data as output. We conducted a technical study of the components of the proposed system, implemented the proposed system on the game Tetris, and confirmed that the proposed system was able to change facial expressions without using game AI. |
| 書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2022論文集
巻 2022,
p. 55-60,
発行日 2022-11-04
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| 出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |