ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. エンタテインメントコンピューティング(EC)
  3. 2022
  4. 2022-EC-65

機械学習に基づく自然なエージェント動作の生成

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/220293
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/220293
c846f0eb-3dc7-4160-98d9-aeeeddebf1f6
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-EC22065029.pdf IPSJ-EC22065029.pdf (3.2 MB)
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
EC:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-09-29
タイトル
タイトル 機械学習に基づく自然なエージェント動作の生成
タイトル
言語 en
タイトル Generation of natural agent behavior based on machine learning
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 機械学習
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
京都大学情報学研究科
著者所属
京都大学情報学研究科
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者所属(英)
en
Kyoto University
著者名 宮澤, 恒光

× 宮澤, 恒光

宮澤, 恒光

Search repository
中澤, 篤志

× 中澤, 篤志

中澤, 篤志

Search repository
著者名(英) Generation, of natural agent behavior based on machine learning

× Generation, of natural agent behavior based on machine learning

en Generation, of natural agent behavior based on machine learning

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 アバター(エージェント)が様々な場面で利用され始めているのに従い,より人間らしい動作を行うエージェントが求められている.本研究では様々な機械学習モデルに人間同士の対話中の動作を学習させ,そのモデルを用いて動作生成を行い,モデルの有効性の評価を行った.具体的には,被験者 2 人に対話させる実験を行い,被験者の注視状態と発話に関する時系列データを獲得した.それをデータセットとして HMM, Transformer に基づいたモデルを学習させた.次に,学習させたモデルを用いてエージェントの対話行動を生成し,ゲームエンジンを用いて対話シーンを再現,生成結果の自然さやリアリティーに対する主観評価を行った.その結果,Transformer に基づいたモデルが柔軟に行動選択できることを示した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 As avatars (agents) are beginning to be used in various situations, there is a demand for agents that perform more human-like actions. In this study, we trained various machine-learning models to perform human-like actions in conversations, generated actions using the models, and evaluated the effectiveness of the models. Specifically, we conducted experiments in which two subjects talked with each other and obtained time-series data about the subjects' gazing states and utterances. Using this dataset, we trained models based on HMM and Transformer. Next, we generated behavior of agents in conversations using the learned model, reproduced conversation scenes using a game engine, and subjectively evaluated the naturalness and reality of the generated results. The results showed that the model based on the Transformer can flexibly select actions.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12049625
書誌情報 研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)

巻 2022-EC-65, 号 29, p. 1-5, 発行日 2022-09-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8914
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 14:36:52.650018
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3