@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00220259, author = {小野, 真太郎 and 藤澤, 圭祐 and Shintaro, Ono and Keisuke, Fujisawa}, issue = {7}, month = {Sep}, note = {発達段階が進むにつれてスマートフォンをはじめとする情報通信機器等を使用する機会が増えている一方で,SNS に起因する被害児童は年々明らかに増加している.情報モラル教育においては情報通信機器等を持ち始める時期が早まったことによって重要性がより高まっており,それによって情報通信機器等を使用し始める前後の指導が重要であるものの,情報モラル教育に含まれる領域が複雑化かつ膨大化しているのが現状である.そこで本論文においては情報モラル教育における領域区分の検討を実施し,複雑化かつ膨大化した情報モラル教育を整理した.また展望として,それぞれの区分に応じた教育手法を明示することとした., While opportunities to use information devices such as smartphones are increasing as developmental stages progress, the number of students who victims of SNS are increasing every year. In addition, the importance of information morality education is increasing due to the importance of guidance before and after the start of the use of information devices, as the age of ownership of information devices begins earlier. This paper examines the classification of information moral education and organizes the complex and vastly expanding information moral education. It also aims to clarify the educational methods used in each area.}, title = {情報モラル教育における領域区分の検討}, year = {2022} }