Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-09-24 |
タイトル |
|
|
タイトル |
情報モラル教育における領域区分の検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Examination of Domain Classification in Information Moral Education |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
慶應義塾大学SFC研究所 |
著者所属 |
|
|
|
神奈川県行政書士会湘南支部湘南藤沢行政書士事務所 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Keio Research Institute at SFC |
著者名 |
小野, 真太郎
藤澤, 圭祐
|
著者名(英) |
Shintaro, Ono
Keisuke, Fujisawa
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
発達段階が進むにつれてスマートフォンをはじめとする情報通信機器等を使用する機会が増えている一方で,SNS に起因する被害児童は年々明らかに増加している.情報モラル教育においては情報通信機器等を持ち始める時期が早まったことによって重要性がより高まっており,それによって情報通信機器等を使用し始める前後の指導が重要であるものの,情報モラル教育に含まれる領域が複雑化かつ膨大化しているのが現状である.そこで本論文においては情報モラル教育における領域区分の検討を実施し,複雑化かつ膨大化した情報モラル教育を整理した.また展望として,それぞれの区分に応じた教育手法を明示することとした. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
While opportunities to use information devices such as smartphones are increasing as developmental stages progress, the number of students who victims of SNS are increasing every year. In addition, the importance of information morality education is increasing due to the importance of guidance before and after the start of the use of information devices, as the age of ownership of information devices begins earlier. This paper examines the classification of information moral education and organizes the complex and vastly expanding information moral education. It also aims to clarify the educational methods used in each area. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2022-CE-166,
号 7,
p. 1-6,
発行日 2022-09-24
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |