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  1. 研究報告
  2. 高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS)
  3. 2022
  4. 2022-ITS-090

車車間通信におけるコンテンションウィンドウサイズとキャリアセンスレベルに関する一考察

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/220158
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/220158
7b088bf6-d3f9-4fbf-b401-eea94b2bfa40
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-ITS22090009.pdf IPSJ-ITS22090009.pdf (2.9 MB)
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
ITS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-09-09
タイトル
タイトル 車車間通信におけるコンテンションウィンドウサイズとキャリアセンスレベルに関する一考察
タイトル
言語 en
タイトル Considerations on Contention Window Size and Carrier Sense Level in Inter-Vehicle Communications
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
宇都宮大学地域創生科学研究科工農総合科学専攻
著者所属
宇都宮大学地域創生科学研究科工農総合科学専攻
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Utsunomiya University
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Utsunomiya University
著者名 佐藤, 裕真

× 佐藤, 裕真

佐藤, 裕真

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藤井, 雅弘

× 藤井, 雅弘

藤井, 雅弘

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著者名(英) Yuma, Sato

× Yuma, Sato

en Yuma, Sato

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Masahiro, Fujii

× Masahiro, Fujii

en Masahiro, Fujii

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 日本国内での ITS 無線通信規格として ARIB STD T-109 が策定されており,アクセス制御方式として CSMA/CA (Carrier Sense Multiple Access with Collision Avoidance) が採用されている.CSMA/CA ではバックオフ時間を決定する際,0 から CWS までの範囲の一様乱数が用いられ,ARIB STD T-109 ではコンテンションウィンドウサイズ CWS が 63 に定められている.また,チャネルの状態を判断する際の閾値であるキャリアセンスレベルは −53 dBm に定められている.これらの機能により CSMA/CA は送信フレームの衝突回避と検出を行うことができるが,残バックオフ時間の一致や隠れ端末問題によるフレームの衝突の発生は完全に排除されない.本稿では,残バックオフ時間の一致を回避するためコンテンションウィンドウサイズと,隠れ端末問題を回避するためキャリアセンスレベルをパラメータとして計算機シミュレーションを行い,通信性能の評価を行う.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 ARIB STD T-109 has been established as the ITS wireless communication standard in Japan, and CSMA/CA is used as the access control method. In CSMA/CA, a uniform random number in the range from 0 to CWS is used to determine the backoff time, and ARIB STD T-109 defines the contention window size CWS to be 63. The carrier sense level, which is a threshold for determining the channel state, is set at −53 dBm. Although these functions allow CSMA/CA to avoid and detect collisions in transmitted frames, they do not completely avoid the occurrence of frame collisions due to remaining backoff time matching and hidden terminal problems. In this paper, we evaluate communication performances by computer simulations with the parameters of the contention window size to avoid the match of residual backoff time and the carrier sense level to avoid the hidden terminal problem.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11515904
書誌情報 研究報告高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS)

巻 2022-ITS-90, 号 9, p. 1-5, 発行日 2022-09-09
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8965
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 14:38:54.313147
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