@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00219866, author = {磯﨑, 敦史 and 深江, 一輝 and 今井, 哲郎 and 荒井, 研一 and 中村, 匡秀 and 小林, 透 and Atsushi, Isozaki and Kazuki, Fukae and Tetsuo, Imai and Kenichi, Arai and Masahide, Nakamura and Toru, Kobayashi}, issue = {15}, month = {Aug}, note = {本研究は,高齢者がタブレット PC 上のアバターに話しかけるだけで,既存のメッセージ交換サービスを利用する若年者と双方向のコミュニケーションができるシステムに関するものである.システムの実用化を念頭に置いた際,課題となるのは多数のユーザにサービスを展開するために初期導入時の運用コストを下げること,および,サービスを利用するために高齢者に新たな機器操作を強いることなく,直感的に利用できるようにすることであった.上記の 1 点目の課題に対して,Web オペレータ画面から必要な設定値を入力することでそれらを紐づけする自動プロビジョニング方式を考案した.また,2 点目の高齢者による機器操作の観点では Affordance に着目して,電源プラグの抜き差しでアプリの停止・起動を可能にし,人型のアバターを用いることで会話により操作できることを想起させる形とした.80 代の高齢者からなる 2 世帯での 3 か月に渡る実証実験から,その有効性を検証するとともに実用化に向けた評価を行った., This study is related to a system that enables elderly people to communicate interactively with younger people who use existing message exchange services by simply speaking to an avatar on a tablet PC. The challenges in the implementation of the system were to reduce the initial installation cost in order to deploy the service to a large number of users, and to enable the elderly to use the service intuitively without forcing them to perform new operations of devices. To address the first issue above, we devised an automatic provisioning method in which necessary setting values are input from a web operator screen to link them together. In terms of the second point, the elderly can operate the device, we focused on Affordance, which enables them to stop and start the application by unplugging and plugging in the power plug, and by using a humanoid avatar, we made the device recall that it can be operated through conversation. The effectiveness of the system was verified through a three-month demonstration experiment with two households consisting of elderly people in their 80s, and an evaluation of the system was conducted for its implementation.}, title = {自動プロビジョニングとAffordanceに着目した高齢者向けメッセージ交換サービスの開発}, year = {2022} }