@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00219830,
 author = {藤井, 翔子 and 阿部, 晋矢 and 小松, 佑人 and 藤津, 智 and 松村, 欣司 and 藤沢, 寛 and Shoko, Fujii and Shinya, Abe and Yuto, Komatsu and Satoshi, Fujitsu and Kinji, Matsumura and Hiroshi, Fujisawa},
 issue = {13},
 month = {Aug},
 note = {インターネット上での学習サービスの普及や映像コンテンツの教育利用が進む中,教育支援や学習支援を目的にオントロジーを活用した研究が多くなされている.しかし,こうして体系化されたコンテンツのつながりは教科内で閉じられていることが多く,教科横断や興味の広がりのための検討は進んでいない.そこで本稿では,あらゆる教育コンテンツの教科・科目を超えた連携を目指し,人が学習を進める過程での単語の学習順序の関係性を「基礎発展関係」として新たに定義し,単語のつながりを表現した構造化データをもとに,コンテンツ間の学習順序の関係性を推定する手法を提案する.さらに,本手法を組み込んだ教育コンテンツ選択支援システムを試作し,実証実験を行った.教科書に沿った関連コンテンツ提示と提案手法による教科横断可能な関連コンテンツ提示とを比較することで,それぞれの特徴を明らかにし,提案手法の興味の広がりへの効果を確認した., With the spread of learning services on the Internet and the increasing use of video content in education, there have been many studies using ontologies to support education and learning. However, in many cases, the connections among content systematized in this way are confined within a subject, and there is no study for cross-subjects and the expansion of interests. In this paper, aiming at the coordination of all educational content across subjects and courses, we newly define the relationship of word learning sequence in the process of human learning as "basic-and-advanced relationships" and propose a method for estimating the relationship of learning order among content based on structured data representing this word connections. Furthermore, we developed a prototype educational content selection support system that incorporates the proposed method and conducted a demonstration experiment. By comparing the cross-subjects and textbook-based presentations, we clarified the characteristics of each method and confirmed the effectiveness of the proposed method in spreading the interests.},
 title = {単語の基礎発展関係を活用した教育コンテンツ選択支援システムの実証実験},
 year = {2022}
}