@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00219138, author = {小谷, 尚輝 and 内田, 貴久 and 亀尾, 菜保子 and 境, くりま and 船山, 智 and 港, 隆史 and 菊地, あかね and 石黒, 浩 and Naoki, Kodani and Takahisa, Uchida and Nahoko, Kameo and Kurima, Sakai and Tomo, Funayama and Takashi, Minato and Akane, Kikuchi and Hiroshi, Ishiguro}, issue = {14}, month = {Aug}, note = {近年遠隔授業や遠隔講演会の社会的ニーズが高まり,登壇者及び聴講者の時間的,物理的制約を軽減することが期待される.アバターを用いることにより,本人が行う講演と同等またはそれ以上の質の遠隔講演が可能になると考えられる.特にアンドロイドアバターを用いれば,聴講者に対して人間が登壇するのと変わらない存在感を感じさせられると期待できる.本研究ではアンドロイドアバターが高校において数百人規模の講演会を行い,聴講者のアンドロイドアバターに対する印象を評価した.聴講者のアンドロイドに対する評価尺度として,擬人化,温かさ,能力,不快感を用い,さらに教育的観点から,ロボット講演に対するエンゲージメントと理解度の主観的評価を行った.これらから,現時点における遠隔操作アンドロイドアバターの効果とその発展性について議論する., There has been a growing social need for remote lectures, which are expected to reduce the time and physical constraints on the speaker and the audience. By using avatars, it is expected to enable remote lectures of the same or better quality than those given in person. In particular, the use of android avatars is expected to give the audience a sense of presence similar to that of a human speaker. In this study, an android avatar gave a lecture to hundreds of people at a high school, and the audience evaluated the impression of the android avatar. We used anthropomorphism, warmth, competence, and discomfort as the audience's evaluation scales for the androids, and from an educational perspective, subjective evaluations of engagement and comprehension of the robot's lecture. From these, we discuss the effect of teleoperated android avatars at present and their potential for development.}, title = {遠隔操作アンドロイドアバターを用いた講演会システムの印象と教育的効果の検討}, year = {2022} }