@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00219134, author = {赤嶺, 佳名子 and 中村, 亮太 and Kanakao, Akamine and Ryota, Nakamura}, issue = {10}, month = {Aug}, note = {現在,各 SNS プラットフォームにてショート動画サービスが配信されており,短い時間でユーザに有益な情報を提供している.ユーザは,日常的にショート動画を視聴しながら,商品情報の獲得や商品同士の比較検討を行っている.本研究では実店舗での商品購入において,頭部に装着した光学透過型ヘッドマウントディスプレイを通して商品を見た際に,商品にショート動画を重畳表示し,ユーザに商品に関する情報を提供することが可能なシステムを開発している.本稿では,上記デバイスを用いた購買促進のためのショート動画提示システムの実装方法ならびに TikTok 上の各ショート動画のエンゲージメントなどの付属情報を分析し,商品紹介に有効な動画選定アルゴリズムについて検討した結果を示す.TikTok の動画を分析した結果,商品紹介に適した動画には再生回数の多さよりもエンゲージメント率に特徴がみられることを確認した., Short clip distributed on social networking sites such as TikTok provide users with useful information in a short time. Users routinely watch short videos to collect information about products and compare them. We are developing a system that can provide users with product information by displaying short videos near the product when they view the product using an OST-HMD (MRHMD) in an actual in-store product purchasing scenario. In this paper, we show how to implement a system that presents short videos to promote purchasing using MRHMD, and the results of a survey on the characteristics of videos on TikTok that are useful for introducing products. As a result of the analysis, we confirmed that videos suitable for product introduction are characterized by engagement rate rather than the number of views.}, title = {MRHMDを用いた購買促進ショート動画提示システムの開発}, year = {2022} }