ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 数理モデル化と応用(TOM)
  3. Vol.15
  4. No.3

ダイヤ乱れにロバストな車両運用計画と留置計画の同時作成手法

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/219078
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/219078
e0261369-ad78-477b-8245-6088bc79dae1
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TOM1503011.pdf IPSJ-TOM1503011.pdf (1.3 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2022-07-26
タイトル
タイトル ダイヤ乱れにロバストな車両運用計画と留置計画の同時作成手法
タイトル
言語 en
タイトル Robust Model for Simultaneous Planning of Rolling Stock Rostering and Track Assignment against Traffic Disturbances
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [オリジナル論文] 鉄道,運用計画,留置計画,ロバスト性,整数計画
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
株式会社東芝
著者所属
株式会社東芝
著者所属
東芝デジタルソリューションズ株式会社
著者所属(英)
en
Toshiba Corporation
著者所属(英)
en
Toshiba Corporation
著者所属(英)
en
Toshiba Digital Solutions Corporation
著者名 畠山, 遼子

× 畠山, 遼子

畠山, 遼子

Search repository
大槻, 知史

× 大槻, 知史

大槻, 知史

Search repository
久保, 英樹

× 久保, 英樹

久保, 英樹

Search repository
著者名(英) Ryoko, Hatakeyama

× Ryoko, Hatakeyama

en Ryoko, Hatakeyama

Search repository
Tomoshi, Otsuki

× Tomoshi, Otsuki

en Tomoshi, Otsuki

Search repository
Hideki, Kubo

× Hideki, Kubo

en Hideki, Kubo

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 鉄道車両の割当てや留置位置を定める車両運用計画の作成は業務負担が大きいことから,多くの鉄道事業者では,車両運用計画の要素である運行を制約を満たすよう環状に並べた巡回計画および留置計画を作成し,巡回計画の順番どおりに運用を車両に割り当てることで省力化している.これまで様々な巡回・留置計画の作成手法が開発されてきたが,これらは平日/土休日ダイヤごとに独立に作成するため平日/土休日をまたいだ検査・清掃の周期制約などを考慮できず,また,巡回計画を固定された入力として留置計画を作成することから留置計画の自由度が制限されるという課題があった.そこで本稿では,平日/土休日の巡回・留置計画を同時に作成する問題を整数計画問題としてモデル化する手法を提案する.さらに,留置計画の自由度を目的関数として最大化することで,ダイヤ乱れに対するロバスト性を考慮する.本手法を15車両,13番線の多摩都市モノレール線に適用することで,平日/土休日をまたいでも検査・清掃間隔のバラつきが小さくダイヤ乱れ時も運行の割当てを乱さずに再計画可能な車両運用計画が作成できることを確認する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Rolling stock rostering is a circulation assignment between rolling stocks and train operations subject to several constraints. Although more than one timetable is defined for a train line typically, such that weekday and holiday timetables, previous studies in rolling stock planning are focused on a single timetable. A track assignment determines which storage track to park rolling stocks according to an arrival - departure timetable, or a rolling stock rostering. Despite the dependence, track assignment planning takes a rolling stock rostering as a fixed input. In this paper, we present a robust model against traffic disturbances as linear integer programming for simultaneously planning rolling stock rostering and track assignments for multiple timetables. Setting flexibility of the track assignments as an objective function of the model, one can get robust planning that is rescheduled when traffic disturbance occurs. We apply the model to Tama Intercity Monorail Line and confirm to get stable and robust planning.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11464803
書誌情報 情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)

巻 15, 号 3, p. 106-118, 発行日 2022-07-26
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7780
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 14:55:58.578166
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3