Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2022-07-26 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ダイヤ乱れにロバストな車両運用計画と留置計画の同時作成手法 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Robust Model for Simultaneous Planning of Rolling Stock Rostering and Track Assignment against Traffic Disturbances |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[オリジナル論文] 鉄道,運用計画,留置計画,ロバスト性,整数計画 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
株式会社東芝 |
著者所属 |
|
|
|
株式会社東芝 |
著者所属 |
|
|
|
東芝デジタルソリューションズ株式会社 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Toshiba Corporation |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Toshiba Corporation |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Toshiba Digital Solutions Corporation |
著者名 |
畠山, 遼子
大槻, 知史
久保, 英樹
|
著者名(英) |
Ryoko, Hatakeyama
Tomoshi, Otsuki
Hideki, Kubo
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
鉄道車両の割当てや留置位置を定める車両運用計画の作成は業務負担が大きいことから,多くの鉄道事業者では,車両運用計画の要素である運行を制約を満たすよう環状に並べた巡回計画および留置計画を作成し,巡回計画の順番どおりに運用を車両に割り当てることで省力化している.これまで様々な巡回・留置計画の作成手法が開発されてきたが,これらは平日/土休日ダイヤごとに独立に作成するため平日/土休日をまたいだ検査・清掃の周期制約などを考慮できず,また,巡回計画を固定された入力として留置計画を作成することから留置計画の自由度が制限されるという課題があった.そこで本稿では,平日/土休日の巡回・留置計画を同時に作成する問題を整数計画問題としてモデル化する手法を提案する.さらに,留置計画の自由度を目的関数として最大化することで,ダイヤ乱れに対するロバスト性を考慮する.本手法を15車両,13番線の多摩都市モノレール線に適用することで,平日/土休日をまたいでも検査・清掃間隔のバラつきが小さくダイヤ乱れ時も運行の割当てを乱さずに再計画可能な車両運用計画が作成できることを確認する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Rolling stock rostering is a circulation assignment between rolling stocks and train operations subject to several constraints. Although more than one timetable is defined for a train line typically, such that weekday and holiday timetables, previous studies in rolling stock planning are focused on a single timetable. A track assignment determines which storage track to park rolling stocks according to an arrival - departure timetable, or a rolling stock rostering. Despite the dependence, track assignment planning takes a rolling stock rostering as a fixed input. In this paper, we present a robust model against traffic disturbances as linear integer programming for simultaneously planning rolling stock rostering and track assignments for multiple timetables. Setting flexibility of the track assignments as an objective function of the model, one can get robust planning that is rescheduled when traffic disturbance occurs. We apply the model to Tama Intercity Monorail Line and confirm to get stable and robust planning. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11464803 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)
巻 15,
号 3,
p. 106-118,
発行日 2022-07-26
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7780 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |