@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00218729, author = {渡邊, 栄治 and 尾関, 孝史 and 小濱, 剛 and Eiji, Watanabe and Takashi, Ozeki and Takeshi, Kohama}, issue = {9}, month = {Jun}, note = {板書を伴う講義において,講師の動作 (説明,板書) に対応して受講者の動作 (説明を聞く,ノートを取る) が生じる.また,講師は受講者の動作から理解度などを推定することにより,講義の進行を調節する.このように,両者の間に相互作用が生じるが,相互作用の可視化や定量的な評価は困難な課題として残存している.本報告では,板書を伴う講義を対象として,両者の動作における相互作用を可視化することを試みる.まず,画像処理により両者の動作に対する特徴量を抽出する.つぎに,両者の動作における相互作用に対する時系列モデルを導入する.さらに,導入した時系列モデルの微係数に着目することにより,講師と受講者間における相互作用を可視化することを試みる., In lectures using blackboard, we can observe the behaviors (listening to the explanation and taking notes) of students corresponding to the behaviors (writing on the blackboard and explanation to students) of lecturers. Next, lecturers adjust the progress of lectures based on the understandings of students estimated based on behaviors of students. In this way, we can see such an interaction between the behaviors of lecturers and students. However, the visualization and quantitative evaluation of the interaction remain as difficult tasks. In this report, we try to visualize the interaction between lecturers and students in lectures using blackboard. First, we extract features for behaviors of lecturers and students using image processing. Next, we propose a method for modeling of the interaction between behaviors of lecturers and students. Furthermore, we propose a method for the explanation of the modeling results and try to visualize the interaction based on the derivative of the time series model.}, title = {講義における講師と受講者の相互作用の分析 (第7報)}, year = {2022} }