@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00218713, author = {槇原, 絵里奈 and 米田, 浩崇 and 小野, 景子 and Erina, Makihara and Hirotaka, Yoneda and Keiko, Ono}, issue = {2}, journal = {情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)}, month = {Jun}, note = {小学校のプログラミング教育において,自己の知識・理解の不足に課題を感じる教員が多いことが指摘されている.プログラミング演習における教員支援として,コードの行数や複雑さ(サイクロマティック複雑度)など,コードメトリクスを可視化する支援手法が存在する.しかし,教員のプログラミングに対する知識が,可視化されたコードメトリクスの解釈に与える影響は明らかになっていない.そこで我々は,コードメトリクスをリアルタイムで可視化可能なシステムを構築し,教育やプログラミングの知識の違いが,可視化されたコードメトリクスの判断にどのような影響を及ぼすか分析を行った.可視化されたコードメトリクスを教育およびプログラミング経験の異なる教員らに提示した結果,同様の学習者を指摘する場合でも参照するメトリクスやメトリクス数が異なることを確認した., In programming education for elementary school, many teachers concern themselves for lack of knowledge/comprehension of programming. It is reported that visualized code metrics (e.g., lines of code, cyclomatic complexity) is able to support educators in programming education. However, it is not clear how the difference in programming knowledge affects interpretations of code metrics. Therefore, in this paper, we investigate that the difference in education and programming knowledge affects comprehension of visualized code metrics in Scratch. Our investigation reveals the differences in metrics and the number of metrics when educators, who have different programming knowledge, point out a student.}, pages = {37--50}, title = {オンラインScratchプログラミング演習支援にむけたコードメトリクス可視化ツールの提案および評価}, volume = {8}, year = {2022} }