Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-06-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
幾何図形から構成されるイラストの巧拙を評価するための特徴量の同定と評価モデルの提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Identification of Features and Proposal of Evaluation Model for Assessing Skills of Illustration Composed of Geometric Figures |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[一般論文(テクニカルノート)] イラスト描画,模写,評価指標 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00218422 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
|
|
|
公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Future University Hakodate |
著者名 |
佐々木, 綾音
竹川, 佳成
寺井, あすか
平田, 圭二
|
著者名(英) |
Ayane, Sasaki
Yoshinari, Takegawa
Asuka, Terai
Keiji, Hirata
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では,イラスト描画初心者の技術上達を支援するために,幾何図形から構成されるイラストの模写を対象とした人のイラストの巧拙を評価するための特徴量の同定と評価モデルの提案を目的とする.イラストの基礎練習として模写がある.しかし,学習者が描画したイラストを学習者自身で客観的に評価することは難しい.本研究ではこの問題を解決するために,イラスト経験者の評価基準を反映したイラストの巧拙に関する評価モデルを提案する.このために,イラスト経験者に描画されたイラストの評価方法についてインタビュし,イラストの巧拙に関わる特徴量を同定した.また,これらの特徴量を説明変数とし,主観的に評価されたイラストの巧拙に関するスコアを目的関数とした重回帰分析を適用することでイラストの巧拙を表現可能な評価モデルを構築する.提案モデルに対して,交差検証を適用した結果,当該モデルから生成された結果は,初心者の評価モデルから生成された結果よりも,経験者の評価モデルから生成された結果に近くなった.したがって,初心者が行う評価よりも当該モデルは正確に評価できるという結果が得られた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of this research, which aims to support skill improvement of beginners in illustration, is to identify features and propose a rating scale to evaluate the skill of an illustration that a person has drawn by copying an illustration consisting of geometric figures. Copying is a basic form of practice for illustration. However, it is difficult for learners themselves to evaluate objectively the illustrations they have drawn. In this research, in orderto solve this problem, we propose a rating scale for skillfulness of illustrations that reflects the evaluation criteria of experienced illustrators. We interviewed experienced illustrators about their methods of evaluating illustrations, and identified the features that relate to the skillfulness of illustrations. These features were used as explanatory variables, and multiple regression analysis was applied to construct a rating scale that can express the skillfulness of illustrations by using the subjectively evaluated score of skillfulness as the objective function. When cross-validation was applied to the proposed model, the results generated from the model were closer to the results generated from the rating scale of experienced users than to those generated from the rating scale of novices. Therefore, it is evident that our model is more accurately than evaluation conducted by beginners. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 6,
p. 1315-1320,
発行日 2022-06-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |