@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00218328, author = {上田, 博唯 and 中村, 裕一 and 近藤, 一晃 and 下西, 慶 and 小幡, 佳奈子}, issue = {3}, month = {Jun}, note = {日常生活における情動変化を簡便に計測することができる具体的な手法を導き出し,QOL の向上などに役立てることのできる技術に結びつけることを目的として,ゲーム実行中のプレイヤーの心拍情報と顔画像を記録して分析するという実験を行った.ゲームとしては適度の緊張感があり,達成感や落胆などが比較的短時間に何度も現れるということを期待してテトリスを選定した.ゲームの緊迫度と心拍変動 (SDNN:standard deviation of NN intervals) との間に一定の関連があるというようなことが観察された., An experiment was conducted in which heart rate information and facial images of players were recorded and analyzed during game execution. The purpose is to derive a convenient method that can easily measure emotional changes in daily life, can be used to improve quality of life. Tetris was selected as the game because it has a moderate level of tension, and the sense of accomplishment and disappointment appear many times in a relatively short period of time. A correlation between game tension and heart rate variability (SDNN) was observed.}, title = {ゲーム実行中のプレイヤーの心拍情報と顔画像の記録と分析-QOL(Quality of Life)の客観的な計測に向けて-}, year = {2022} }